News

Reclame horror

Door Marianne

Eén van de vele dingen die ik in dit leven tegenkom en waar ik me keer op keer aan blijf ergeren is reclame, beter bekend als die nutteloze filmpjes met stralende-tandpasta-glimlach-vrouwen in de hoofdrol, waarvoor je favoriete programma wordt onderbroken en je vijf minuten lang in de zenuwen zit, omdat op het cruciale moment niet weet wat er gaat gebeuren.

Naar de wc gaan durf je niet – want stel dat je programma opeens weer begint, dan heb je wel mooi het begin gemist! – dus zit je vijf slopende minuten op je nagels te bijten en te wachten totdat de ‘two minute break’, die in werkelijkheid meer dan twee keer zo lang blijkt te zijn, voorbij is.

Ondertussen huppelt Daphne Deckers vrolijk door het scherm terwijl ze met haar moeder belt en ongeveer honderdduizend keer haar haar in haar nek gooit en stralend naar de camera lacht. Net voordat je je ogen dicht moet doen, omdat Daphnes blonde haar in combinatie met haar witte tanden pijn begint te doen aan je ogen, maakt ze plaats voor een vrouw die eruit ziet alsof ze midden in een midlifecrisis zit en je, met woorden die niet kloppen bij de manier waarop haar mond beweegt, vol hopeloosheid vertelt dat ze toch zo’n last heeft van kalkaanslag! Gelukkig wordt ze even later gered door een charmante jongeman met een al even grote glimlach als Daphne Deckers, die haar een fles ontkalker aanbiedt en enthousiast verkondigt ‘dat je met deze ontkalker in een mum van tijd je héle badkamer schoon hebt gemaakt!’ De vrouw lijkt opeens geen last meer te hebben van haar midlifecrisis en begint als een bezetene haar douche schoon te maken. Na twee seconden roept ze verrukt uit: ‘WAUW! Deze ontkalker werkt écht drie keer beter dan gewone ontkalker!’ en gaat ze in haar douchecabine op en neer staan springen van blijdschap.
Terwijl je naar de vrouw staart, bedenk je je dat je best wel een beetje medelijden met haar hebt, omdat haar enige vreugde in het leven blijkbaar het ontkalken van badkamers is en twee glorieuze seconden voel je je vrolijk en verheven boven de ontkalker-vrouw. Jammer genoeg gunnen de reclamemakers je die vrolijkheid niet en sturen ze een geweldig mooie en dunne Doutzen Kroes op je af. Je voelt je dik, lelijk en afschuwelijk terwijl de beeldschone Friezin met een zwoele blik demonstreert hoe een anti-cellulite apparaat werkt. Op dat moment krijg je een geweldig idee: je pakt een post-it briefje en schrijft het product op.

Met het idee in je achterhoofd dat je morgen het product gaat kopen en dat je er dan na drie weken net zo uit ziet als Doutzen, leun je achterover in je stoel en maak je jezelf klaar voor de volgende reclame: Cilit Bang. Een man met een mega smile kijkt je vrolijk aan terwijl hij je de nieuwste Cilit Bang fles laat zien. Met zijn neppe stem vertelt hij je hoe ge-wel-dig dit product wel niet is en als ondersteuning bij zijn woorden boent hij een vuile vloertegel weer brandschoon. Hij knipoogt, roept: ‘BANG! En het vuil is weg!’en maakt dan plaats voor twee meisjes op de fiets die de slappe lach hebben en uitbundig: ‘Gek op bloemeeen!’ roepen.

Je kijkt verveeld toe, frunnikt wat aan je gescheurde nagel en ziet dan tot je grote vreugde dat je programma weer begint! Meteen ben je alle irritante Daphnes, te mooie Doutzens, vervelende vrouwen met ontkalkers en domme meisjes met bloemen vergeten en geniet je met volle teugen van alle intriges die zich voor je neus afspelen – totdat Daphne opeens weer het scherm binnen huppelt en je vals lachend aankijkt. Je kijkt even net zo vals terug en drukt dan vastberaden op de uitknop. Dat zal d’r leren.

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved