News

Happy food

Ik waagde mij vanochtend, slaapdronken en met wallen tot aan mijn knieën, tussen honderden andere studenten op het station. Helaas, de bus was al vol toen ik eindelijk bij de deur aangekomen was. Had ik toch langer in bed kunnen blijven liggen, dacht ik…

Mijn ochtendhumeur werd met de minuut erger. Toen ik uiteindelijk wel op mijn plaats van bestemming aankwam lag alles vol met bruine gesmolten sneeuw smurrie, waardoor mijn schoenen compleet verpest werden en ik me nog lelijker voelde. Tenslotte werd ik tot overmaat van ramp in de collegezaal gelijk herinnerd aan het feit dat ik volgende week een belangrijk tentamen heb EN een presentatie dat af moet. Je kent het wel... Een periode van veel stress, oververmoeidheid en niet lekker in je vel zitten. Een periode waar je het liefst de hele dag in bed zou blijven liggen onder het mom van ’als ik nu gewoon heel veel feel good movies kijk, smelt het studiewerk wel met de sneeuw mee’. Toen de docent over ‘happy food’ en ‘geluksdiëten’ vertelde veerde ik dan ook omhoog in mijn collegebank.

Deze diëten zijn allemaal gebaseerd op het aminozuur tryptofaan. Wanneer dit in ons lichaam komt wordt het omgezet naar serotonine. En daar zit het hem in, want onze hersenen reageren op dit stofje en zorgen ervoor dat we minder stressen, gelukkiger worden en beter gaan slapen. Dit kan ik natuurlijk wel gebruiken in deze sombere periode!

Toen ik thuis kwam liep ik daarom gelijk naar de computer om uit te zoeken wat ik moest gaan eten om dit effect te bereiken. Het blijkt in ontzettend veel producten te zitten, zoals bananen, witte rijst, melk, zalm, zaden en avocado. Ook heeft het in combinatie met snelle suikers (fruit, honing) een sneller effect. Een warme beker melk met honing voor het slapengaan is dus helemaal geen fabeltje! Ook is bijvoorbeeld sushi niet alleen lekker, maar je wordt er ook gelukkiger van! Na een tijdje rond surfen hoorde ik alweer een stemmetje in mijn hoofd, die zei dat ik hoognodig weer in de boeken moest gaan duiken. Chagrijnig sloeg ik mijn boek open om te kijken wat ik nog allemaal door moest lezen voor het tentamen en probeerde mezelf gerust te stellen dat ik daar nog wel een week de tijd voor had. Tijdens het lezen onderdrukte ik om de vijf minuten een gaap en vertoonde ik na een half uur alweer studieontwijkend gedrag.

Dit bewijst nog maar een keer dat het voor mij en voor vast veel meer jongeren echt geen piece of cake is om alles af te krijgen en aan alle verwachtingen te voldoen. Veel jongeren zijn daarom gestrest of niet blij met zichzelf en zijn daardoor minder vrolijk dan zou moeten. Natuurlijk helpt dit eten niet om de leerstof in je hoofd te krijgen en heb je toch echt zelfdiscipline en de juiste instelling nodig, maar het kan je blijkbaar wel ontspannen en gelukkiger maken.

Waar wacht ik dus nog op? Vanaf nu ga ik veel bananen inslaan tijdens de volgende tentamenperiode. Wat zeg ik? Eigenlijk is hoe eerder beginnen hoe beter! Ik schuif mijn boeken aan de kant. Studeren komt later wel. Ik heb altijd al naar een sushi bar gewild!

Door Anne

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved