News

Madelon: Kamperen op Fraser Island

Hoewel ik in Brisbane woon en werk, ga ik natuurlijk niet weg uit Australië zonder dat ik wat van het land heb gezien... Ik wil erop uit! Tussen Kerst en oud en nieuw stond mijn eerste tour op het programma: een self drive/campingtour op het grootste zandeiland ter wereld, Fraser Island.

Fraser Island is een eiland langs de oostkust van Australië. Ondanks de zandbodem groeit er een groot aantal aan planten en bomen én er leven veel verschillende diersoorten, waarvan een aantal nergens anders ter wereld voorkomt. Daar bovenop is Fraser de thuisbasis van dingo’s, een soort wolfachtige honden en staat het op de werelderfgoedlijst! Ik was zó benieuwd naar dit eiland! Gelukkig heeft het alle verwachtingen meer dan waargemaakt. Samen met mijn vriendinnen Steph en Dana boekte ik een self drive/campingtour, wat inhield dat we twee nachten op het eiland zouden kamperen en met wheel drive-auto’s zouden gaan rondcrossen!

madelon

Met Dana’s auto gingen we dinsdag via Rainbow Beach, een beroemd strand aan de oostkust, naar het kustplaatsje Hervey Bay, waar we de eerste nacht in een hostel overnachtten. Eenmaal daar aangekomen, hadden we een bijeenkomst en ontmoetten we de rest van de groep (ongeveer 25 anderen) waarmee we de komende dagen door zouden brengen. In kleinere groepen van zeven zouden we boodschappen gaan doen voor op het eiland – alleen jammer dat het net die dag een nationale feestdag was, waardoor de supermarkt aangepaste openingstijden had... Het gevolg: de uitdaging om in vijf minuten tijd voor drie dagen eten te kopen voor zeven man! Uiteindelijk stonden we een paar sprintjes door de supermarkt, veel lachbuien en geïrriteerde supermarktmanagers later, met een volle boodschappenkar buiten, klaar om de volgende dag 7 uur te vertrekken.

Eenmaal op Fraser hebben we drie dagen lang alle hoogtepunten bezocht en gezien: het toeristische Lake McKenzie, het heldere water van Wanggoolba Creek, het uitzicht op de oceaan vanaf de Indian Head, het Maheno shipwreck dat al tientallen jaren op het strand ligt, het gekleurde zand bij de rotsformatie The Pinnacles, de woestijnachtige zandduinen en het daarnaastgelegen, PRACHTIGE Lake Wabby, de schuimende golven bij de Champagne Pools... Zo kan ik nog wel even doorgaan. En dat alles terwijl we met vier 4WD’s over het strand – dat op Fraser dient als snelweg – en door de regenwouden crossten. En om het helemaal af te maken, kampeerden we vlakbij het strand waar we ’s avonds aan de goon (goedkope, Australische wijn) hebben gezeten en dingo’s hebben gezien. We hadden een onwijs leuke groep – zelfs een paar Nederlanders! – en het weer was perfect, afgezien van wat regendruppels. De trip was, om in Australische termen te blijven: AMAZING! Ben je geïnteresseerd in reizen en ligt een trip naar Australië voor jou wellicht in de planning, doe dan zeker even wat research naar Fraser Island en de plekken op het eiland die ik net noemde. Ik meen het als ik zeg dat dit eiland één van de mooiste plekken is die ik ooit heb gezien. Kijk mee naar de foto’s...

Na nog een overnachting in het hostel in Hervey Bay, arriveerden we op oudejaarsdag weer in Brisbane, om direct door te gaan naar de Gold Coast voor New Year’s Eve! Samen met Steph en nog wat andere vriendinnen verbleven we in een appartement aan de kust. Met nog wat andere huisgenoten en vrienden van vrienden van vrienden, heb ik op het strand van Surfers Paradise het nieuwe jaar ingeluid! Bijzonder om mee te maken, maar onwijs gezellig!

En nu is het 2012 (inmiddels al een paar weken)... Hét jaar waarin ik terug zal keren naar Nederland. Bizar hoe een paar dagen zoveel verschil kunnen maken: voor mijn gevoel is mijn terugkomst ineens een stuk dichterbij. Nog 5,5 maand surfen, salsadansen, cocktails drinken, op het strand liggen, babysitten, barbecueën, plannen maken, plannen uitvoeren, reizen, gezellige mensen ontmoeten... Maar natuurlijk vooral: GENIETEN! Cheers to that!

madelon

Liefs, Madelon

Bekijk ook vorige reisverhalen van onze Madelon in het prachtige down under!