Lifestyle

Eindexamenstress

Jaa, ze komen er weer aan: de eindexamens. Stress jij je gek, of juist niet ? Hier een aantal tips tegen de stress (ook handig bij andere toetsen..). Alvast veel succes !

  • Maak een goede en duidelijke planning. Desnoods pak je een enorm vel en zet je er de dagen op vanaf nu tot en mét je examens. Schrijf er van tevoren op wat je gaat doen, en hóu je eraan! Ben je in dat laatste niet zo sterk, teken/schrijf dan per dag je 'beloning' erachter. Dat kan een reep chocola zijn, maar ook een middagje shoppen of je favoriete dvd'tje kijken.
     

  • Zorg dat je uitgerust bent. Iedereen weet dat 's nachts doorwerken of 's ochtends supervroeg opstaan niet bevordert, je raakt alleen maar uit je ritme en niets lukt dan meer. In het begin lijkt het te werken, maar na twee dagen ben je moe en 'op'.
     

  • Knal niet al je leerwerk aan één stuk door. Neem kleine pauzes tussen het leren door (drink eventjes thee, kijk een halfuurtje televisie, ga een rondje lopen met de hond, bel iemand op). Ook grote pauzes zijn van belang: een avondje sporten of gewoon een avond op de bank hangen is écht niet erg. Zo raak je even afgeleid en kun je daarna weer lekker door.
     

  • Durf te stoppen met leren. Als je het gevoel hebt dat je klaar bent en alles kent, ga dan niet door. Leg je boeken weg en ga wat leuks doen. De volgende dag kun je eventueel nog even een herhaling doen en zo bij jezelf checken of je alles wel kent.
     

  • De drie essentiële items voor in je examenperiode: thee, chocola en kauwgum. Thee helpt je ontspannen, door chocola voel je je beter en kauwgum is goed voor de concentratie.

LOVE dit artikel
1 meid heeft deze blog geloved