Lifestyle

Concentratieproblemen

Niet gemotiveerd zijn, snel afgeleid zijn, moeite hebben met het luisteren naar iemand, last hebben van stemmingswisselingen en last hebben van slaapstoornissen. Misschien herken je jezelf hier wel in, want dit zijn allemaal symptomen die horen bij concentratieproblemen.

Concentratieproblemen kunnen erg vervelend zijn, want het beïnvloedt jouw prestaties op school of werk. Er valt wél iets te doen aan concentratieproblemen en in dit artikel vertel ik jou hoe je dat doet.

Concentratieproblemen hebben te maken met motivatieproblemen. Het is moeilijk om je aandacht bij iets te houden wat je niet interessant vindt. Vaak heb je geen problemen om je te concentreren bij dingen die je wel leuk vindt om te doen. Wat kan nog meer een oorzaak zijn?

Onrustige omgeving

Vraag jezelf eens af hoe het met jouw thuissituatie zit. Misschien spelen er bepaalde problemen bij jou thuis waarover je je (onbewust) zorgen over maakt, bijvoorbeeld de scheiding van je ouders of een lastig broertje of zusje. Doordat je in je hoofd bezig bent met dat probleem, is het lastig om je te concentreren op andere dingen. Dit kun je oplossen door met iemand te praten over deze problemen. Je zou je ouders kunnen inschakelen en er met hen over praten. Zij zullen vast blij zijn dat je open bent over je probleem en zullen je graag willen helpen.

Als je liever niet met je ouders over je probleem praat, kun je ook naar iemand van jouw school of werk stappen. Sowieso is het een goed plan om er met iemand van je school of werk over te praten, want zo zijn zij op de hoogte van jouw probleem en weten zij waarom je niet optimaal presteert. Zo kunnen zij hier rekening mee houden.

Lichamelijke factoren

Vraag jezelf af hoe met je gezondheid gesteld is. Eet je wel gezond? Slaap je wel genoeg? Deze factoren kunnen namelijk ook een rol spelen bij je concentratieproblemen. Als je je constant moe en lusteloos voelt, verdwijnt tegelijkertijd je motivatie voor andere dingen. Dus zorg er voor dat je gezond eet en genoeg slaapt.

Psychische factoren

Hoe is het met jou als persoon gesteld? Hoe voel je je de afgelopen tijd? Voel je je wel prettig in je huidige omgeving? Of heb je vaak last van onzekerheid en ben je vaak bang om iets fout te doen? Als dat laatste het geval is, zou dit ook een grote rol kunnen spelen bij je concentratieproblemen. Je kunt je afvragen waardoor jouw onzekerheid is ontstaan. Hebben je ouders bijvoorbeeld hoge verwachtingen van je? Is er iets gebeurd in je leven waardoor je niet meer zo zeker bent van jezelf? Denk daar eens over na. Als de onzekerheid te erg je leven beïnvloedt, praat er dan met iemand over.

Natuurlijk hoeven je concentratieproblemen niet alleen aan de bovengenoemde factoren te liggen. Want zeg nu zelf, iedereen heeft wel eens last van concentratieproblemen? Ik geef je nog een aantal tips, wat je wel en juist niet moet doen op zo’n moment.  

Do’s

Zoek uit wat jou ondersteunt bij een activiteit waarvoor je je moet concentreren. Bijvoorbeeld als je moet leren voor een toets, helpt het als je in een stille omgeving leert. Luister niet naar muziek, zet de televisie niet aan, zet je mobieltje uit en zorg dat je omgeving waar je leert opgeruimd is, want dit alles zal je alleen maar afleiden.

Probeer tijdens het studeren actief te lezen. Dit betekent dat je jezelf na elk stukje tekst een aantal dingen afvraagt. Zoals: ‘Waar ging de tekst over?’ ‘Heb ik begrepen wat ik heb gelezen?’ ‘Kan ik het stukje tekst in me eigen woorden vertellen?’ Hierdoor zal je de tekst sneller begrijpen en onthouden.

Werk niet te lang achter elkaar door. Studeer maximaal een uur achter elkaar en neem tussendoor een kwartier pauze. Want als je maar achter elkaar blijft doorleren, zal op een gegeven moment je gedachte afdwalen naar iets anders. En door telkens korte pauzes te nemen tussen het leren door, zal je geconcentreerd blijven.

Dont’s

Ga door je concentratieproblemen het studeren niet uitstellen. Als je alles tot het laatste moment laat komen, raak je alleen maar in de stress wat absoluut niet bevorderlijk is tijdens het leren. Dus dit moet je voorkomen. Begin juist op tijd, zodat je rustig alle stof kunt doornemen.

Probeer tijdens het studeren niet te veel te denken aan de leuke dingen die je eerdaags gaat doen. Stel dat dit wel gebeurt, probeer dan te bedenken dat je schoolwerk eerst af moet zijn, voordat je leuke dingen kunt gaan doen.

Ook als je zorgt dat je schoolwerk helemaal af is op de dag dat je iets leuks gaat doen, zal je meer genieten van de leuke dingen. Anders blijft het schoolwerk nog in je achterhoofd zitten.

Denk tijdens het studeren niet, ik MOET nu studeren. Juist als je het forceert, zal je je nog slechter kunnen concentreren. Dus als het studeren eventjes niet lukt, stop dan ook gewoon en neem een kwartiertje pauze.

Door Marijke

LOVE dit artikel
1 meid heeft deze blog geloved