Food

Sushi

Sushi is hip. En niet zomaar hip, maar hééél hip. Dus geef ik een snelcursus Sushi met alles wat je moet weten over deze Japanse lekkernijen. Smullen maar ! Sushi is een combinatie van Japanse rijst met een variatie van vis, ei en groenten, en is erg gezond en rijk aan verschillende voedingsstoffen. Door het gebruik van natuurlijke ingrediënten bevat een bordje met 3 stukjes sushi minder dan 1 gram vet. Volgens een legende werd de rijst oorspronkelijk gebruikt om vis te bewaren. De schoongemaakte vis werd tussen twee lagen zout geperst met daarop een steen. De rijst werd weggegooid voordat de vis werd gegeten. Steeds meer mensen vonden de combinatie van rijst en vis lekker zodat er een nieuw gerecht (sushi) onstond. Pas vanaf de achttiende eeuw besloot men de sushi te serveren op de wijze die veel lijkt op de huidige methode. Er zijn twee soorten stijlen ontstaan. De Kansai-stijl uit Tokio en de Edo-stijl uit Osaka. Uit Tokio komt de Nigiri-sushi met vis, schaal- en schelpdieren. Uit Osaka komt de stijl van de versierde rijstpakketjes, de Maki sushi. Een Japanse sushi chef is een echte specialist. Wie een meester sushi-chef (itamea) wil worden en volledig van alle sushi termen en achtergronden op de hoogte wil zijn, heeft daarvoor een jaren lange opleiding nodig.

Serveren
Er bestaat geen speciale volgorde om sushi te eten; bestel gewoon wat je lekker vind of vraag de sushi-chef waarmee je het beste kunt beginnen. Sushi wordt gegeten met stokjes of gewoon met de handen. Bij sushi wordt sojasaus, wasabi (mierikswortel) en gember geserveerd. Sushi kan naar persoonlijke smaak worden aangevuld met een combinatie van sojasaus en wasabi. Om de smaak te neutraliseren wordt na iedere sushi gember gegeten.

Gezondheid
Instituten en voorlichtingsbureaus voor voeding en gezondheid adviseren het gebruik van groenten, vis, schaal- en schelpdieren. Deze voeding vormt de basis voor een gezonde levenstijl. Verse vis en groenten bevatten veel van de dagelijkse hoeveelheid noodzakelijke voedingsstoffen, sporen-elementen en vitaminen. Sushi uitermate geschikt voor een cholesterolarm dieet. Sushi heeft een laag calorie gehalte. Een bordje sushi zal meestal onder de 100 calorieën bevatten en minder dan 1 gram vet.

Vegetarisch
Ben je vegetarisch? No problem: sushi bestaat uit een verscheidenheid van ingrediënten. Naast vis, is er een groot assortiment vegetarische sushi.

Dranken bij Sushi
Groene thee is de traditionele drank bij sushi. Daarnaast prefereert men Japans bier en sake (warm en koud).

Soorten Sushi
Nigiri-sushi: Rijst bolletje met een topping van vis, ei of groenten. De vis kan rauw, gekookt of gebakken zijn, gemarineerd of puur.
Maki-sushi: Rijstrol omwikkeld met noriblad met daarin een vulling van vis, ei en groenten of een combinatie.
Gunkan-maki: Rijstbolletje omwikkeld met noriblad, voor het gebruik van zachtere vulling.
Temaki: Een lossere met de hand gerolde variëteit van maki.
Futo-maki: Grote rijstrol omwikkeld met noriblad. Deze rol is bedoeld om meerdere ingredienten te combineren, waardoor de rol groter wordt.
Tamago: De topping van deze sushi bestaat uit zoete omelet en wordt traditioneel aan het eind van een maaltijd gegeten als een soort dessert.
Inari: Gebakken tofu-envelopjes gevuld met sushi-rijst al dan niet met sesam.

Ingrediënten
Sushi Rijst: Gekookte Japanse rijst gemengd met sushi-zu.

Sushi-zu (rijstazijn): Japanse rijstazijn is lichtgeel en zeer mild.

Wasabi (Japanse mierikswortel): Een pittige, groene paste die is gemaakt van de wortel van een heester.

Soja saus: Licht zoute Japanse sojasaus, donker van kleur.

Gember: Fris zure gemberplakjes, dat na iedere sushi wordt gegeten om de smaak te neutraliseren.

Nori (zeewier): Gedroogd Japans zeewier, met sterk gezonde eigenschappen.

LOVE dit artikel
1 meid heeft deze blog geloved