Food

Wat is gezond ?

Je wilt graag gezond eten, maar je weet niet wát nou eigenlijk wel gezond is, en wat echt niet ? Daar heb ik zelf vaak ook last van. Aardbeienkwark lijkt bijvoorbeeld 'slecht', maar is het niet (mits geen extra suikers toegevoegd). Hetzelfde geldt voor gyros en chickenwings. Eigenlijk best gezond !

Daarom zet ik voor jou een aantal dingen op een rijtje die een laag gehalte verzadigd vet (want verzadigd vet is slecht, onverzadigd vet zoals in olijfolie en vette vis is goed) hebben, een laag gehalte zout en suiker en juist een hoog gehalte goéde voedingsvezels.

Brood
Mueslibrood, volkorenbrood, knäckebröd en roggebrood is allemaal heel gezond.

Broodbeleg
Rosbief, licht belegen 20 en 30 + kaas, light (sandwich)spread, magere smeerkaas, gekookte ham, kipfilet, rookvlees, vis uit blik (tonijn, makreel, sardines), komkommer-, selderie-, eier- of vleessalade, jam, appelstroop, honing, vruchtenhagel en anijshagel.

Toetjes
Aardbeienkwark (zonder suiker), smoothies, fruit

Vis
Garnaaltjes, tonijn, zalm, kabeljauw, tilapia

Vlees
Varkenshaas, runderreepjes, gyros, knakworstjes, chickenwings, mager rundvlees (biefstuk, entrecôtes, rosbief, poelet, magere runderlappen, tartaar), mager varkensvlees (fricandeau, hamlappen, ongepaneerde schnitzel, varkensoester, varkensfilet), kip zonder vel, kipfilet, kalkoenfilet, vleesvervangers (zoals tahoe en tempé)

Aardappelen & rijst
Meergranenrijst, gekookte aardappelen, verse krieltjes, volkoren penne, 1 minuut rijst,

Soepen
Heldere soep, bouillon, basilicumsoep, gazpacho, pindasoep, kippensoep

Melkproducten
Magere melk of karnemelk, magere vla, magere yoghurt en magere zuiveltoetjes

Sausen
Magere fritessaus, ketchup en curry, kerriesaus en tomatensaus voor pasta

Koek en gebak
Eierkoek, volkoren biscuit, kruidkoek, ontbijtkoek, café noir, lange vinger, schuimkoekje, bitterkoekje, koffiebroodje, puddingbroodje, vruchtenvlaai en kruimelvlaai

Snoep en ijs
Drop, lollie, marshmallows, spekkie, pepermunt, winegums, tum-tum, zuurtje, sorbetijs en waterijsjes

Zoutjes en noten
Japanse mix, popcorn, zoute sticks, studentenhaver, hazelnoten, walnoten en amandelen

Snacks
Loempia, huzarensalade, broodje bapao, toastje met zalm, minipizza en olijven. En natuurlijk al het fruit !

Noot: natuurlijk zijn er nog veel meer gezonde producten, maar dit is maar een kleine selectie !

Met dank aan het Voedingscentrum.

LOVE dit artikel
10 meiden hebben deze blog geloved