Food

Diëten: hoe houd je het vol ?

Nee, dit is niet weer een idee voor een dieet. Die lees je namelijk overal genoeg ! Daarbij ben ik tegen diëten, maar vóór op een gezonde manier leven en hierdoor op gewicht blijven. Maar nu de truc: hoe houd je dat allemaal vol? Ik help je een handje.

Ik houd mezelf nooit aan een dieet, maar wel aan de Drie Gouden Regels:
- Gezond eten
- Veel water drinken
- Voldoende bewegen

Natuurlijk zondig ik ook wel eens en zul je mij echt niet alleen groenten en fruit zien eten. Ook sport ik niet extreem veel. Maar als je je gewoon normaal aan deze regels houdt, hoef je echt geen zware diëten te volgen. Mocht je echt overgewicht hebben, dan is dat natuurlijk een andere zaak. Dan raad ik je aan om (via je huisarts) naar een diëtist te gaan, die kan jou het beste helpen.

Een aantal simpele tips om je aan gezond eten (of een dieet, als dat echt nodig is) te houden:

  • Eet regelmatig. Sla nóóit een ontbijt, lunch of diner over. Neem liefst nog twee kleine tussendoor maaltijden, natuurlijk geen snacks ofzo. Zo eet je regelmatig en heb je nooit een hongergevoel.
  • Neem niet te grote porties. Het helpt al héél erg om gewoon kleiner bestek of een kleiner bord te gebruiken bij het eten !
  • Eet rustig en kauw goed. Dat scheelt echt heel erg veel en is veel beter voor je vertering.
  • Drink veel water, ook voor en tijdens een maaltijd. Light frisdranken, sapjes, mineraaldranken et cetera mogen ook, maar water is altijd het beste.
  • Pas op met alcohol. In een glas witte wijn of een passoa-jus zitten zoooveel calorieën. En omdat je dit vaak 's avonds drinkt komt het extra hard aan.
  • Eet vezelrijk. Dit is heel gezond én het vult, dus je zit snel vol en hebt geen honger of trek in zoetigheid. Daarnaast bevatten vezels weinig calorieën. Goed vezelrijk eten is bv.: groenten en fruit, volkorenbrood en zilvervliesrijst.
  • Niet al het vet is slecht ! Verzadigd vet, wat bijvoorbeeld in mayonaise, chips en vette kaas enzo zit, is slecht. Onverzadigd vet daarentegen is goed, en moet je zeker eten! Dat zit bijvoorbeeld in (ongezouten) noten, 20+ kaas, vette vis, olijfolie, roomboter (met mate) en eieren.
  • Eet gevarieerd. Heel belangrijk! Denk maar aan de 'schijf van vijf'...
  • Bepaalde eiwitten zijn heel goed voor je en zijn dus ook slim om te eten. Denk aan magere kwark en yoghurt, kip, tonijn et cetera.
  • Vermijd plekken waar je ongezond eet. Bijvoorbeel de snackbar of McDonald's. Gewoon niét er heen gaan (of maar af en toe).
  • Slaap goed. Klinkt raar, maar een goede nachtrust zorgt voor een goede stofwisseling en vertering. Daarbij kun je er vaak beter 'tegenaan gaan' als je uitgeslapen bent.
  • Verwacht niet dat als je gezonder gaat eten, je meteen afvalt! Denk dus ook niet na een week, als er nog niets 'af is', dat het toch geen zin heeft. Hou vol!
  • Wees niet te streng voor jezelf. Je mag echt wel een keertje wat chips, koekjes of ijs, hoor! Doe het alleen met mate en niet meteen een hele bak ijs. En zorg dat je daarna weer goed aan de slag gaat. Hou moed !
  • Beloon jezelf als je goed bezig bent. Niet met een zak chips natuurlijk, maar met andere kleine dingen. Bijvoorbeeld een nieuw armbandje of een lekker avondje in bad met allerlei verwennende crèmes enzo.
LOVE dit artikel
1 meid heeft deze blog geloved