Food

Tips voor op je brood

Meiden in de puberteit hebben meer calorieën nodig, omdat ze nog in de groei zitten. Vaak zelfs meer dan een volwassen vrouw… Meiden die vaak sporten hebben zelfs nog meer nodig dan een volwassen man!  Vaar veel meiden denken vaak dat ze minder moeten eten omdat ze willen afvallen, maar…
minder eten in de puberteit is vaak niet goed voor de groei en ontwikkeling. Het is beter om meer te bewegen, gezond en gevarieerd te eten en niet te vergeten, de vette snacks te laten staan.

Brood is een gezond hapje met weinig vet maar boordevol gezonde vitamines en mineralen en daar kom je bovendien niet van aan. Het bevat nog eens heel weinig calorieën! Vroeger dachten mensen dat ze dik zouden worden van brood, maar dat komt alleen omdat er vaak vette beleg erop zat. Brood is goed voor als je op gewicht wilt blijven of afvallen.

Per dag hebben meiden in de puberteit 5-7 sneetjes brood per dag nodig. Dit lijkt veel, maar als je een boterham als tussendoortje eet in plaats van die dagelijkse chocoladereep die vol met vet en suiker zit, kom je zo aan je sneetjes brood. Het soort brood maakt niet uit, maar het liefst volkoren of bruin, die zitten boordevol vezels, vitamines en mineralen die witbrood niet heeft. En bovendien zorgen de vezels dat je langer vol zit, zo grijp je nog minder snel naar snacks. En dat is weer goed voor je gewicht.

Maar wat doe je dan op je brood?

Elke dag iets anders op je brood is natuurlijk lekkerder en leuker dan elke dag diezelfde boterhamworst, chocoladepasta of hagelslag. Neem bijvoorbeeld appelstroop, lekker weinig calorieën maar met veel ijzer. Dat is vooral goed wanneer het maandelijkse feestje langskomt. Of honing! Lekker zoet en weinig calorieën en zelfs GEEN VET!

Het is niet erg om margarine of roomboter op je brood te doen. Veel meiden zijn bang dat hier van aankomen. Maar deze zorgen juist voor onmisbare vitamines voor een mooie huid en een goede weerstand. Wel is het handig om roomboter minder vaak te gebruiken en deze door dieetmargarine of dieethalvarine te vervangen. Dieetmargarine heeft een andere soort vet dan roomboter, die beter voor het lichaam is. Hetzelfde is met dieethalvarine, alleen deze bevat nog iets minder vet dan margarine. Pas wel op met vette worstsoorten, deze bevatten veel vet die bovendien slecht voor je lichaam is. Neem liever de magere vleeswaren in plaats van salami, boterhamworst en leverworst. Kaas is hartstikke gezond door de calcium in kaas, ook is lekker op je boterham, maar dan wel de minder vette soorten, zoals 30+ kaas in plaats van 48+ kaas. 30+ kaas heeft minder vet dan 48+ kaas, in het begin kan het beetje wennen zijn aan de smaak. Maar na een tijdje vind je vast lekkerder dan 48+ kaas, vooral omdat je weet dat deze een stuk minder slechte vet heeft Wat ook lekker is, is om af een toe lekker plakje komkommer of tomaat op je broodje kaas of kipfilet te doen. Lekker fris op je brood en zo kom je nog eens aan je groente!

Af en toe toch chocoladepasta en hagelslag kan echt geen kwaad. Als je het maar niet elke dag neemt en heel veel op je brood belegd. Kortom, experimenteer op los en eet smakelijk!

Door Jolie, derdejaars studente Voeding & Diëtetiek

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved