Food

Tips om mooi & gezond te blijven

Vaak hoor je veel jonge meiden roepen: “ik MOET afvallen!”, terwijl ze een gezond BMI hebben. Veel afvallen en streng dieeten is een absolute no-no voor de meeste girls, maar op gewicht blijven en er mooi & gezond uitzien is daarentegen wél goed.

Daarom in dit artikeltje een aantal tips en do’s en don’t van Simone om op gewicht te blijven en gezond te eten. Zelf is zij in een aantal maanden zo’n 10 kilo afgevallen en van maat 42 naar maat 38 gegaan. Met behulp van deze tips & ‘trucjes’! Simone: “ik honger mezelf niet uit, ik ben juist een grote eter, maar ik leef erg gezond. Sporten doe ik niet (al zou het wel beter zijn als ik dat wel doe) en qua drank drink ik vooral cola light, koffie , water en andere lightdrankjes.”

Simone's tips:

- Elk pondje gaat door het mondje, a moment on the lips – forever on the hips… Het zijn allemaal spreekwoorden die echt voor 100% gelden! Van gezond eten word je niet dik, maar van ongezond eten wél!

- Eet na je avondeten liever NIETS meer! En nee, dit wil niet zeggen dat je honger moet lijden. Alles hangt af van het tijdstip dat je gaat slapen en natuurlijk wanneer je je avondeten eet.

Een klein voorbeeld van een gewone school/werkdag: Je eet om zes uur ‘s avonds een goede maaltijd (met eventueel soep, aardappels/pasta/rijst, groenten en vlees, en waarom ook niet: een toetje), en je gaat om half elf naar bed. Je lichaam heeft tijdens deze uren voldoende tijd om het voedsel te verteren, wat ook betekent dat er geen onverteerd voedsel 'vet' zal worden! Maar als je van plan bent om het later te maken (je gaat op stap, bent bij vrienden, enzovoorts...) is het natuurlijk logisch dat je later eet, of later nog iets kleins en voedzaams eet. Want stel, je zit op de bank bij vrienden om tien uur ’s avonds en je hebt om zes uur je laatste maal gehad. Net dan staat de salontafel vol met chips, koekjes, nootjes… noem maar op! Natuurlijk zal jij hiervan meesmullen als je niks voedzaams meer hebt gegeten sinds zrs uur. Eet na je avondeten een appel (of neem er eentje mee!), een boterham, een eierkoek of een bakje yoghurt. Het zal dan veel makkelijker zijn om al dat lekkers te weerstaan (en vooral als je van jezelf weet dat je het op zo'n moment erg moeilijk hebt).

- Het is NIET onbeleefd om geen stuk taart, hapjes, lekkere drankjes (vaak met veel suiker en alcohol) af te slaan wanneer iemand je dit aanbiedt. Iedereen zal begrijpen dat je wat op je gewicht wil letten, misschien zullen ze zelfs met je meedoen!

- Een keertje per week een vettige hap mag best! Ga naar je favoriete snackbar voor die heerlijke friet speciaal of hamburger: zolang dit bij één keer per week blijft is er geen vuiltje aan de lucht.

- Weeg jezelf NIET elke dag: je zult zo niet snel resultaat zien, wat ook demotiverend zal werken voor jezelf. Wanneer je net de dag ervoor Chinees gegeten hebt, zal je al snel een kilo meer wegen, hoewel je die kilo de dag erna alweer kwijt bent! Ook moet je jezelf wegen vlak nadat je bent opgestaan. Logisch natuurlijk, want 's avonds draag je al je eten van de volledige dag met je mee. Ik weeg mezelf één keer per week: zaterdagmorgen, nét wanneer ik op ben gestaan.

- Ben je eenmaal op je streefgewicht: vermijd het jojo-effect! Veel meiden vallen af, maar komen dit in een mum van tijd weer veel aan. De kunst is om er echt voor te gaan en te denken: “ik wil nu op gewicht blijven!”

Ik zal even mijn eigen tactiek omschrijven: zoals hierboven vermeld weeg ik me één keer per week (op zaterdagmorgen). Mijn streefgewicht dat ik heb bereikt is 65 kilo. Wanneer ik op die zaterdagmorgen 65,5 weeg, zeg ik NIET tegen mezelf: “okee, het is 'maar' een halve kilo”. Want zo begint het aankomen weer...! Wat ik wel tegen mezelf zeg is: "Simone, volgende week weeg je weer 65!" En die daaropvolgende week let ik wat extra op mijn eten: iets minder zondigen, minder snoepen, minder alcohol drinken… En dan is het logische effect dat ik een klein cadeautje krijg wanneer ik die zaterdagmorgen die daarop volgt op de weegschaal ga staan en 64,6 kilo (bijvoorbeeld) zie staan. En dan laat ik mezelf toe die week wat meer te zondigen, of een keer lekker te shoppen. En zo gaat het al een aantal maanden: met succes!

- Alles met MATE: een handje chips is geen probleem, maar laat die grote zak in de kast staan!

-  Er is niets zo slecht als niet te ontbijten. Je stofwisseling komt hierdoor op gang, waardoor je calorieën zal verbranden gedurende de hele dag! Altijd een goed, liefst stevig, ontbijt nemen dus.

- GEEN snoep/chips/chocolade nieuw kopen: als je het niet in de kast hebt staan, eet je het ook niet op!

- En tot slot: ZONDIG! Alle tips hierboven willen niet zeggen dat je niet mag zondigen. Je zal enorm genieten van een handje chips, een stukje chocolade of een koekje wanneer je het maar af en toe eet! Dat is het toverwoord: af en toe. Nooit jezelf snoep ontnemen, want lang zal je het niet volhouden zonder te zondigen; je zal dan misschien zelfs terugvallen in je oude eetpatroon, en dat is wel het laatste wat je wil!

door Simone

LOVE dit artikel
1 meid heeft deze blog geloved