Health

Yoga

Velen sterren doen aan yoga en zweren hierbij. Het staat bekend als dé oefening om je lichaam te ontspannen en vrij te maken van stress.

Maar wat is yoga nu eigenlijk? En waar komt het vandaan? Ik geef jou antwoord op deze vragen en geef een aantal voorbeelden van oefeningen die jij thuis zelf eens uit kunt proberen.

Om maar een beetje zweverig te beginnen: yoga is van origine een hindoeïstische filosofie die jou leert de geest, het gevoel en het lichaam te beheersen en dus te ontspannen. Bij deze filosofie staat de vereniging met God centraal. Je kunt het vast al zelf raden: dit is natuurlijk niet de soort yoga die wij hier kennen. De soort die wij kennen is een vorm van yoga, genaamd Hatha Yoga. Door te ademhalen, je te concentreren en verschillende oefeningen te doen, zal je je ontspannen en lichamelijke rust vinden.

Yoga is in principe geschikt voor iedereen. Wel moet je er open voor staan om je serieus te kunnen ontspannen, anders lukken en werken de oefeningen natuurlijk niet.

Yoga kun je volgen in groepsverband bij bijvoorbeeld een sportschool, maar je kunt het ook thuis uitproberen. Daarom hieronder een aantal basisoefeningen om thuis te doen. Deze uitgangsposities worden veel gebruikt bij yogaoefeningen.

De lijkenhouding (Savasana)

De lijkenhouding zorgt voor volledige ontspanning van het lichaam.
Ga op je rug liggen met je benen iets uit elkaar en je armen naast je lichaam. Ontspan je en laat je voeten naar buiten vallen. Je handpalmen wijzen naar boven en je maakt je nek lang.
Sluit je ogen en adem rustig in en uit door je neus. Ontspan je voeten, dan je handen en tenslotte je gezicht. Laat al je spieren los en ontspan je volledig. Wees bewust van het contact met je lichaam met de grond. Zo krijg je een beetje het gevoel dat je wegzakt in de grond. Blijf zo een tijdje liggen totdat het gevoel van het ‘wegzakken’ verdwijnt en adem dan een aantal keer diep in en uit. Ga vervolgens rustig rechtop zitten.  

De berghouding (Tadasana)

De berghouding zal op den duur er voor zorgen dat je makkelijker je evenwicht bewaart en je geest alerter wordt.
Ga rechtop staan met je voeten en knieën tegen elkaar aan en zorg er voor dat je niet te veel op één been leunt. Wees er van bewust dat je voeten in contact staan met de grond.
Je armen laat je losjes naast je lichaam hangen en zorg er voor dat je blik gericht blijft op één punt op ooghoogte.
Concentreer je op je lichaam en ga elk lichaamsdeel af. Begin onderaan bij je voeten. Wees er bewust van dat je voeten op de grond staan. Ga vervolgens verder omhoog naar je knieën, bekken, stuitje, buik etc. Als je je hele lichaam af bent gegaan, vouw je vervolgens je vingers in elkaar en leg ze op je hoofd met je handpalmen omhoog. Adem in, strek je armen uit richting het plafond en ga op je tenen staan. Je maakt je dus helemaal lang. Blijf een aantal seconden zo staan. Adem vervolgens uit en ga weer terug naar de uitgangspositie.

Door Marijke

LOVE dit artikel
1 meid heeft deze blog geloved