Food

Alles over voeding: deel 1

In deze nieuwe rubriek op Girlscene.nl beantwoordt Meike (3de jaars student Voeding en Diëtiek) al jullie vragen over gezonde voeding, tussendoortjes en op een gezonde en veilige manier afvallen of juist aankomen.

Heb je een vraag, stel 'm dan hier!

Over Meike
Ik ben Meike, en over een paar weekjes word ik 19 jaar. Ik ben net begonnen aan mijn 3e jaar Voeding en Diëtetiek aan de Haagse hogeschool. Ik woon sinds mijn 16e op mezelf en dat bevalt me nog steeds erg goed. Het is niet zo dat ik nu elke dag super gezond eet. Ik ben wel meer op mijn voeding gaat letten door mijn studie. Maar chips gaat er bij mij altijd nog wel in.

Azzietje: zijn er bepaalde producten die je kunt eten voor een betere spijsvertering?

Jazeker, dit zijn de vezels. Dit zijn stoffen die in volkoren brood, volkoren pasta, zilvervliesrijst, groente, fruit, noten en pinda’s zitten. Vezels zorgen ervoor dat je een vol gevoel krijgt en dat je darmen beter werken. Het betekent ook dat je beter je ontlasting kwijt kan. Het is wel belangrijk om 1,5 liter vocht per dag te drinken.

LianoPiano: Wat zijn de beste noten? (walnoten, pecanoten macademia etc.)?

Leuke vraag. Noten zijn een voorbeeld van een goed tussendoortje! Dit komt doordat er wel redelijk veel vet in totaal inzit, maar de verhouding onverzadigd vet (goed vet) en verzadigd vet (slecht vet) is goed. Er zit namelijk meer onverzadigd vet in dan verzadigd vet. Ik heb even voor je opgezocht in welke noten de verhouding tussen onverzadigd en verzadigd vet het best is.

De beste noten van goed naar wat minder goed:
- Amandelen
- Hazelnoten
- Walnoten
- Pijnboompitten
- Pecannoten
- Pistachenoten
- Pinda’s
- Cashewnoten

Juul_: Wat zijn de beste voedingstoffen om aan te komen? Hoe kan je het beste aankomen?

Voor sommige mensen is het ontzettend moeilijk om aan te komen. Het is dus belangrijk dat je geduld hebt. Met één kilo aankomen in drie weken kan je heel tevreden zijn. Ook als je wil aankomen is te veel vet in de voeding niet gezond. Het is dus belangrijk dat je vooral koolhydraten en eiwitten binnen krijgt. Probeer drie maaltijden per dag te nemen en daarbij tussendoortjes. Goede tussendoortjes met koolhydraten en/of eiwitten zijn:

- Een beschuit/cracker met kaas, vleeswaren of fruit.
- Yoghurt met muesli
- Ontbijtkoek, sultana of een liga

Probeer niet alleen water te drinken, maar ook drank met suikers zoals yoghurtdrank, karnemelk en vruchtensappen.

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved