Food

Alles over voeding: deel 2

In deze nieuwe rubriek op Girlscene.nl beantwoordt Meike (3de jaars student Voeding en Diëtiek) al jullie vragen over gezonde voeding, tussendoortjes en op een gezonde en veilige manier afvallen of juist aankomen.

Heb je een vraag, stel 'm dan hier!

Over Meike
Ik ben Meike, en over een paar weekjes word ik 19 jaar. Ik ben net begonnen aan mijn 3e jaar Voeding en Diëtetiek aan de Haagse hogeschool. Ik woon sinds mijn 16e op mezelf en dat bevalt me nog steeds erg goed. Het is niet zo dat ik nu elke dag super gezond eet. Ik ben wel meer op mijn voeding gaat letten door mijn studie. Maar chips gaat er bij mij altijd nog wel in.

x_chann: Met welk eten kan je het beste ontbijten?

Een goed ontbijt bestaat uit volkorenbrood of volkoren graanproducten. Waarom volkoren? Hier zitten vezels in en die zorgen voor een vol gevoel en je darmen gaan er beter door werken. Volkoren graanproducten zijn: Brinta, muesli en producten met extra vezels toegevoegd (zoals fruit ’n fibre van Kellog’s). Honing, appelstroop, vruchtenhagel, sandwichspread en jam zijn goede voorbeelden van broodbeleg met weinig calorieën. Hagelslag en chocoladepasta bevatten meer calorieën. Gezond hartig beleg zijn: ham, kipfilet, kalkoen, rosbief, kaas (het liefst 20+ of 30+) en groente. Een stuk fruit of vruchtensap bij het ontbijt is ook een goede keuze.

Superlisanne: Ik vraag me altijd al af hoe ze uitrekenen hoeveel calorieën ergens inzitten.

Eiwitten, Koolhydraten en vetten leveren per gram een aantal calorieën. Één gram eiwit levert 4 calorieën, één gram koolhydraten levert 4 calorieën en één gram vet levert 9 calorieën. Zo kunnen ze dus uitrekenen hoeveel calorieën er in 100 gram van een bepaald product zit.

Josje_x: Hoe kan je snel een vol gevoel krijgen, zodat je niet elke keer weer naar snacks gaat graaien?

Door producten waar veel vezels in zitten krijg je een vol gevoel. Vezels werken als een soort sponsjes, ze zuigen vocht op. Hierdoor zetten ze uit en krijg je een vol gevoel. Er zijn steeds meer producten in de supermarkt te vinden met vezels erin. Je ziet steeds meer tussendoortjes (koeken van bijvoorbeeld Liga en chips van Smith) met extra vezels erin.

Lyvyan: Ik hoor verschillende verhalen over frisdrank. De een zegt: light is minder suiker dus beter, de ander zegt: light heeft zoetstoffen en die zijn kankerverwekkend. Dan zou 'gewoon' weer beter zijn wat is nou waar? En wat is nou gezond drinken als je even geen zin hebt in water/melk/koffie/thee? Volgens mijn sportleraar zit sinaasappelsap zo vol met suiker dat je dat beter ook kan laten staan.

Hier zijn de meningen nog heel erg over verdeeld. Er is nog veel onderzoek aan de gang over dit onderwerp. Light betekent 30% minder vet en in het geval van frisdranken 30% minder suiker. Het kan dus zo zijn dat frisdranken nog steeds veel suikers (en dus calorieën) bevatten. Naar zoetstoffen is ook nog heel veel onderzoek. Het voedingscentrum zegt wel dat als je, je aan de maximale hoeveelheid per dag houdt, je geen klachten kan krijgen. Deze hoeveelheid kan je moeilijk overschrijden. Je sportleraar heeft inderdaad gelijk. Als je de aanwijzingen op de verpakking van siroop opvolgt (1 deel siroop en 7 delen water) dan bevat je glas limonadesiroop evenveel suikers als een glas cola. Een gezonder alternatief zou dus kunnen zijn water met weinig siroop erin.

Kissyxlovess: Ze hebben het altijd over tussendoortjes! Mijn tussendoortjes zijn fruit maar fruit mag je maar 2 stuks, op een dag. In de avond heb ik soms ook wel trek wat kan ik dan voor gezonds eten? 

De tussendoortjesvergelijker van Ola is een heel handig middeltje om te kijken wat goede tussendoortjes zijn. Per dag mag je 4 tussendoortjes eten van ongeveer 100 calorieën. Je kunt ook ervoor kiezen om maar 2 tussendoortjes te eten van ongeveer 200 calorieën. In de tussendoortjesvergelijker kan je dan precies zien hoeveel calorieën een tussendoortje bevat. Check: www.tussendoortjesvergelijker.nl.

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved