Food

Nachtelijke trek

Je bent van plan om je bed in te duiken of je ligt al een tijdje te woelen onder de dekens. Je bent al een tijd aan het denken en piekeren. ‘Zal ik het nou wel of niet doen en wat zal ik nou doen?’ Eigenlijk is er niets bijzonders aan de hand, maar toch speelt het al een tijd af in je gedachten. Je hebt trek…

Je hebt trek in wat lekkers. En nee, het is geen honger. Misschien is ‘trek hebben’ ook niet de goede omschrijving. Je wilt gewoon wat lekkers eten. Punt. Het hoeft niet per sé wat gezonds te zijn, het moet snel en gemakkelijk klaar te maken zijn (je hebt echt geen zin om laat op de avond nog een keukenprinses te zijn) en bovendien; het moet gewoon lekker zijn.

Klinkt bekend? Nou, ik heb er geregeld last van. Minstens twee keer per week, uitgezonderd het weekend. Vaak probeer ik het gevoel te negeren, want het is niet echt gezond om zo laat op de avond nog wat te eten en om een beetje in vorm te blijven doe ik het ook niet altijd.

Maar vaak ook wel. Ik kruip uit mijn bed en ga op onderzoek uit in de keuken. Ik sla niets over; de koelkast, voorraadkast en de keukenlaatjes laat ik niet aan mij voorbijgaan. Op zoek naar ingrediënten waarmee ik wat lekkers in elkaar kan draaien, daar gaat het mij om. Of het nou iets hartigs of zoets is, het zal op mijn bord terechtkomen en uiteindelijk in mijn buik.

Hieronder heb ik enkele ideeën om nachtelijk trek te stillen. Toegegeven, het is niet het meest gezonde eten, niet het meest beschaafde eten en nee, het is absoluut geen restaurant-eten. Maar oh, wat kan ik hiervan genieten…en hopelijk jullie ook!

(Cup a soup) Tomatensoep met kaas

Maak een cup a soup-je klaar of maak een blik tomatensoep open en warm dit op in een pannetje of nog makkelijker in de magnetron. Gooi er (veel) geraspte kaas over (het liefst oude!) of scheur wat kleine plakjes kaas erin en roeren maar!

Vla, yoghurt of ijs met chocolade pepernotenstrooisel

Dit is net zo lekker als het klinkt: doe wat chocolade pepernoten in een zak of in een schone theedoek. Ga er met een deegroller overheen of plet de pepernoten met wat zwaars, zoals een woordenboek. Giet dit strooisel over je vla, yoghurt of over ijs heen en genieten maar…

Vruchtenshake

Doe wat bevroren vruchten (frambozen, aardbeien, blauwe bessen) in een blender. Snij plakjes banaan en doe dit bij de bevroren vruchten. Giet er wat melk in en strooi eventueel nog wat havermout erbij. Druk op de knop en klaar is je lekker, gezonde shake! Ook lekker als ontbijt!

Aardappel met melk, kaas en ei in een pannetje

Dit klinkt niet echt lekker zo, maar wacht met je oordeel totdat je het geprobeerd hebt! Heb je nog wat overgebleven gekookte aardappelen over? Dan kan je aan de slag! Snij de aardappelen in plakjes en bak dit in een pan met wat olijfolie. Klop ondertussen een ei los, giet er wat melk over en strooi er wat kaas bij. Klop dit geheel totdat het een soort pulp is geworden. Giet het dan over de aardappelen bij, roer het goed door elkaar totdat het ei is gekookt en de kaas is gesmolten. Nog wat peper en zout erbij….en klaar!

Stokbroodje met brie

Precies zoals het is, snij een stuk stokbrood of pistoletje open. Even opwarmen in de oven en plakjes brie ertussen… mmm.

Broodje pizza

Een makkelijke variant op de pizza! Pak een boterham en besmeer deze met ketchup. Doe er dan plakjes kaas overheen of geraspte kaas. Vanaf hier kan je je uitleven; beleg je boterham naar jouw smaak. Ui, champignons en ananas is mijn favoriet, maar denk ook aan ham, olijven of misschien wel wat tonijn. Allemaal op de boterham en dan de oven in. Pas op dat je je niet verbrandt!

Lekker dips

Gepureerde avocado met knoflook, hummus (gepureerde kikkererwten, knoflook, olijfolie en sesampasta), knoflooksaus, (Griekse) yoghurt geroerd met mayo en kerrie… Allemaal simpele en lekkere dips voor gesneden groenten (wortel, paprika, radijsjes) of chips!

Eet smakelijk!

Door Phuonghan

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved