Food

Zomerfruit & -groenten

Het is altijd het best en het lekkerst om fruit en groente uit het seizoen te eten. Waarom? Deze producten zitten vol met vitaminen, mineralen en antioxidanten want ze komen van het land en groeien zonder de hulp van warmtekassen. Het is dus ook veel beter voor het milieu en vaak nog goedkoper ook! Ik geef je uitleg over zes lekkere zomerfruit en -groenten die je deze zomer niet mag missen.

Blauwe bessen
Waarschijnlijk heb je al vaker gehoord dat blauwe bessen erg gezond zijn. Deze kleine besjes zitten vol met antioxidanten en ze gaan het vet in je buik tegen. Daarnaast zit er veel vitamine C en D in. Het bevordert ook de spijsvertering en het helpt tegen diarree en verstoppingen. Deze kleine besjes zitten echt vol power!

Cantaloupe meloen
Een stuk van deze ,oranje, meloen bevat maar 53 calorieën en daarmee heb je genoeg vitamen A en C binnen voor de hele dag. De meloen zit vol met bèta-caroteen (een antioxidant) wat zorgt voor je gezonde ogen en longen.

Frambozen
Deze bes zit vol met antioxidanten en een bakje frambozen bevat minder dan honderd calorieën. Je hebt dan meteen voor één derde je vezels van de dag binnen! Ook zijn frambozen goed voor je metabolisme.

Rode paprika
Deze groente is goed voor je hart, longen en je ogen. Ze bevatten veel vitamine A en C. Een stuk van deze paprika bevat maar 25 calorieën!

Spinazie
Een portie spinazie bevat 35% van je dagelijkse behoefte ijzer. Het beschermt je hart en het bevat vitamine K en B.

Tomaten
Wist je dat de tomaat eigenlijk fruit is? Tomaten zijn erg goed voor je huid en helpt tegen een lage bloeddruk. Ook gaat het alvleesklier- en borstkanker tegen. Als je per week vier tomaten eet, verlaagt het je cholesterol.

Wat is jouw favoriete zomerfruit/groente?

door Quirine

Foto's: Fitsugar

LOVE dit artikel
1 meid heeft deze blog geloved