Health

Start met hardlopen!

Hardlopen in de herfst, ik denk dat jullie ons het liefst voor gek zouden willen verklaren. Maar zo vreselijk is het echt niet, Girlscene redactrice Annemerel is zelfs groot fan. Zij vertelt je er alles over.

Start to run

Begrijp met niet verkeerd, ik ben niet altijd een hardloopjunkie geweest. Ook ik meldde me het liefst ziek op de dag van de coopertest of piepjestest, ik vond die rondjes inlopen rond de tennisbaan voor een tennisles ook maar niks en ik hoefde ook nog geen 100 meter te lopen voordat ik last kreeg van mijn zij/milt.

Toen ik zestien was kon ik me dus echt niet voorstellen dat ik een rondje hardlopen ooit tot één van de meest ontspannende dingen zou rekenen. Maar een jaar later was dat toch echt de waarheid.

Start to run

Ik begon met lopen op mijn  zeventiende, aan de hand van een schema uit een oude Glamour. Het begon met 2 minuten hardlopen, 2 minuten wandelen en na 10 weken zou ik 30 minuten achter elkaar moeten kunnen hardlopen. Klinkt dat saai? Nou, ik kan je geruststellen, als het niet al te slecht met je conditie gesteld staat, dan lukt dat ook wel binnen 5 weken.

Start to run

Inmiddels zijn we meer dan vijf jaar verder, natuurlijk heb ik ook periode’s dat ik weken, soms maandenlang niet loop. Maar ik heb inmiddels wel mijn eerste halve marathon op mijn naam staan (nee, ik stond niet op het podium, greep ook niet net naast een podiumplek, sterker nog ik werd volgens mij 8000ste, maar dat was ook niet echt mijn insteek) en nu durf ik heel erg stiekem te dromen over een hele marathon (in New York), 42,2. En dat terwijl ik momenteel alleen maar 5 kilometers loop.

Start to run

Maar waarom moeten jullie nou gaan hardlopen? Nou ten eerste omdat het dus een fantastische conditieboost is. Moet je een trein halen? No problem, jij rent er met gemak naartoe en hoeft daarna ook niet aan het zuurstof. Daar komt bij, het werkt super ontspannend. Tijdens het hardlopen behoort tweeten en obsessief je mail checken niet echt tot de opties. En ooit wel eens gehoord van de Runners High? Ja die zal je niet direct de eerste weken ervaren, maar als je eenmaal zo ver bent.. ja die is echt net zo verslavend als chocola, dan lijkt het wel alsof je vliegt.

Start to run

Hier had ik net 21,1 kilometer gerend, dat ik uberhaupt nog kon lachen is een wonder..

Lukt het even niet met een opdracht? De meeste oplossingen en geniale ideeën ontstaan bij mij tijdens een rondje hardlopen. Oh en dan heb ik het dus nog niet eens gehad over wat het met je figuur doet. Met een half uurtje hardlopen verbrand je al snel 300 calorieën en flubberbenen worden verleden tijd. Maar ook je hart wordt sterker. Doordat je je inspant gaat je hartslag omhoog en hoe meer je je inspant hoe sterker je hart wordt. FIJN!

Maar hoe begin je dan? En wat moet je vooral niet doen?

1.     Zorg ervoor dat je goede hardloopschoenen hebt. De schoenen moeten genoeg demping hebben, want als jij loopt dan land je steeds keihard, krijg je iedere keer een klap op je knieën en die moet worden opgevangen.

2.     Kleding waar je je goed in kunt bewegen. Het hoeft niet persé hardloopkleding te zijn, dat kan je altijd nog aanschaffen als je zeker weet dat je dit niet slechts één keer gaat doen.

3.     Een fijne afspeellijst op je iPod. Ik kan niet hardlopen zonder muziek. Echt, dan loop ik nog geen 100 meter.

4.     Een schema en een doel. Google 'hardloopschema beginner' en er komt een shitload aan schema’s bovendrijven. Mijn tip; stel kleine doelen, is veel leuker, want die haal je binnen een kleiner tijdsbestek en doelen halen is het allerleukste. Zeg dus niet, een halve marathon over een half jaar, maar vijf kilometer over acht weken.

5.     Begin niet te snel, echt je hebt geen haast. Probeer één tempo te lopen.

6.     Denk aan iets leuks tijdens het rennen, niet aan het aantal kilometers dat je nog moet. Ik beloof je, de tijd vliegt!

7.     Neem zeker de eerste maanden minimaal één dag rust tussen twee hardloopsessies, dit om blessures te voorkomen.

8.     Wind en regen, niet het meest uitnodigende hardloopweer, maaaaarrr het is ook vaak genoeg droog en (semi-)zonnig. Ik vind hardlopen eigenlijk veel fijner in de herfst dan in de zomer, mij te warm, zorg wel dat je spieren warm genoeg zijn voordat je begint, dit voorkomt blessures.

9.     En als je eenmaal aan het rennen bent geslagen, maak er dan geen drama van als je eens een keertje niet loopt. Hoe groter drama je ervan maakt, hoe moeilijker het is om weer te beginnen. Je moet gewoon gaan.

10. Zorg dat je zowel voor als na het hardlopen genoeg water drinkt. Banaantjes eten is ook erg fijn.

Start to run

En, heb ik jullie kunnen overtuigen? Ach weetje, je moet het gewoon doen. Als je nog nooit in de runner’s high flow bent geraakt is het heel erg moeilijk om voor te stellen. En als je na drie keer rennen nog steeds geen fijne ervaring hebt gehad, ja dan is afhaken natuurlijk de makkelijkste en op dat moment waarschijnlijk fijnste oplossing. Maar echt, de aanhouder wint. Trust me.

En op de valreep nog een laatste tip voor iPhone-gebruiksters; download de Nike+GPS applicatie! Deze applicatie houdt precies bij hoe hard, hoe lang en waar je rent. Dat is natuurlijk het allerleukste, als je aan het einde van een run ook daadwerkelijk kunt zien wat je nu eigenlijk gedaan hebt!

Loop jij weleens hard?

Door Annemerel

LOVE dit artikel
25 meiden hebben deze blog geloved