Health

Hardlopen in de kou

Het mag dan misschien keihard vriezen, ik ga gewoon naar buiten voor mijn hardloop rondjes. Nadat ik de afgelopen twee weken thuis zat met een irritante blessure vind ik dat koude weer nu juist heerlijk en kost het me (OK meestal dan) absoluut geen moeite om de bank te verlaten!

Eind december liep ik vijftien kilometer. Begin januari ging ik naar Monaco en ondanks de vier uur slaap die ik die nacht gehad had, moest ik om zeven uur gewoon eventjes een rondje lopen langs de haven van Monte Carlo. En toen kwam ik thuis en moest ik gewoon weer eventjes vijftien kilometer lopen. De dag daarna wilde ik vijf kilometer doen in een voor mij (langzame hardloper) extreem snelle tijd (vijf kilometer in vijfentwintig minuten). En toen dacht ik de dag daarna.. waarom zou ik niet gewoon twintig kilometer lopen?

hardlopen in de kou

Ging allemaal prima hoor, totdat ik twee dagen na mijn heldhaftige twintig kilometer ineens wakker werd met pijn in mijn scheenbeen. In Amsterdam moest ik zelfs de tram pakken omdat ik niet meer kon wandelen en zo ging dat twee weken door. AU! Ik werd zelfs 's nachts wakker van de pijn. Het kostte me heel veel moeite geen medelijden met mezelf te hebben. Les die we hieruit kunnen trekken? Vraag NOOIT teveel van jezelf.

Maar vorige week werd ik wakker zonder pijn en toen ik naast mijn bed stond had ik nog steeds geen pijn, ik liep de trap af (dat deed eigenlijk al maanden pijn) en ik voelde niks meer. Ik probeerde mezelf te herinneren of ik soms net voor het slapen gaan een pijnstiller had genomen, maar ook dat was niet het geval. Ik durfde het niet hardop te zeggen, maar ik leek wel een soort van 'genezen'.

Hardlopen in de kou

Nieuwe hardloopschoenen

Gelijk de hardloopschoenen weer aangetrokken natuurlijk. Mijn eerste rondje was er één van vijf kilometer waarin ik van mezelf na iedere kilometer mijn been moest strekken en... ik mocht niet harder dan een bepaalde snelheid. Ondanks deze 'beperkingen' voelde het toch super goed!

Hardlopen in de kou


Toen het buiten nog niet zo koud was, in mijn nieuwe hardloopsetje (wel toe aan bijpassende sokken overigens!)

Goed, nu is het natuurlijk wel extreem koud om hard te lopen. Nadat ik zondag half bevroren thuis kwam na een rondje van tien kilometer, heb ik maatregelen genomen. Want het is niet alleen nogal onbehagelijk om kou te lijden, het is ook nog eens super gevaarlijk, omdat je spieren ook niet opwarmen en je dus veel meer kans maakt op blessures!

Hoe ik mezelf warm houd?

– Een panty van 100 denier onder mijn hardloopbroek
– Daaroverheen natuurlijk ook gewoon hardloopsokken en mijn lange hardloopbroek
– Een topje dat lekker lang is en in mijn broekje gestopt kan worden.
– Een longsleeve (het beste is om geen katoenen longsleeve te gebruiken, hier gaat warmte namelijk uit, terwijl je de warmte juist wilt vasthouden!
– Een hardloopjasje ook wel een 'windbreaker' genoemd.
– Een muts EN handschoenen. Wist je dat je de meeste warmte verliest door je hoofd? Warm houden dus! En die handschoenen, ja dat voel je vanzelf wel!

Hardlopen in de kou

Het mag dan wel koud zijn, het zonnetje schijnt wel!

Het is erg belangrijk om je spieren op te warmen voordat je naar buiten gaat. Het beste is om eerst eventjes tien minuten op te warmen op een hometrainer, maar ik begrijp dat niet iedereen die in huis heeft staan (myself included!). Yoga en pilates zijn een goed alternatief. Doordat je al een beetje bewogen hebt, zul je het buiten ook gelijk een stuk minder koud hebben.

Hardlopen in de kou

Zorg er voor dat je eerst tegen de wind in loopt (hier krijg het warmer van). Als je eerst met de wind mee loopt en daarna tegen de wind in, is het niet alleen afzien (wie heeft het het tweede gedeelte van zijn hardlooprondje niet zwaarder?), als je nadat je bent opgewarmd tegen de wind in loopt kan je het erg koud krijgen.

En.. zien jullie het zitten om met deze temperaturen naar buiten te gaan voor een rondje hardlopen.

Lees ook mijn vorige artikelen over hardlopen!

Door Annemerel

LOVE dit artikel
7 meiden hebben deze blog geloved