Food

13 manieren om je metabolisme te versnellen

Dieten willen wij je (zonder advies van de dokter) eigenlijk het liefst verbieden, maar gezondere keuzes willen we je graag geven. Want een goed werkend metabolisme zorgt niet alleen voor een gezond figuur, het is ook hartstikke gezond voor jezelf. Wij vonden dertien manieren om je metabolisme een handje te helpen.

1. Vergeet diëten

Eet meer (gezond), eet je minder zal je metabolisme ook langzamer gaan werken. Logisch, het heeft minder te verteren. Maar op het moment dat je dan weer meer gaat eten is je metabolisme helemaal in de war.

metabolisme

2. Ga vroeg naar bed
Uit Fins onderzoek met eeneiige tweelingen is gebleken dat degene die korter sliep, meer vet had opgeslagen.

3. Eet meer proteïne
Deze vind je onder andere in mager vlees, noten en halfvolle yoghurt.

metabolisme

4. Eet zoveel mogelijk onbespoten biologische groenten
Pesticiden die zich bevinden in bespoten groenten zouden je metabolisme tegen kunnen werken.

5. Sta wat vaker op
Als je langere periodes achter elkaar stil zit zal je metabolisme steeds langzamer gaan. Als je af en toe gewoon eventjes de straat op gaat krijgt 'ie weer even een kick. Volgende keer sta jij op om thee te zetten!

metabolisme

6. Drink koud water
Je lichaam moet meer moeite doen om ijs koud water te verwerken dan wat warmere dranken. Zes glazen ijskoud water zou 50 calorieën verbranden (drink dit echter nooit achter elkaar!)

7. Heet is goed
In chilipepers zit een stofje dat je metabolisme net even harder laat werken. Verwerk dit bijvoorbeeld in je pasta of pizza.

ontbijt

8. Sla je ontbijt niet over
Op het moment dat je 's ochtends ontbijt gaat je metabolisme gelijk aan het werk. Sla het dus niet over.

9. Drink koffie of thee
Caffeine zorgt voor een verhoging van 5 tot 8 procent van je metabolisme, thee zorgt zelfs voor een verhoging van 12 procent.

metabolisme

10. Eet vezels
Uit onderzoeken blijkt dat vezels, tenminste 25 gram per dag, zorgt voor vetverlies.

11. Eet meer ijzer
Ijzer zorgt voor de zuurstof die je spieren nodig hebben om vet te verbranden. Als je het niet genoeg eet loopt niet alleen je metabolisme vast, je zult je ook vermoeider voelen. Je vindt ijzer in schelpdieren, mager vlees, bonen en spinazie.

metabolisme

12. Zorg voor meer vitamine D
Dit heb je nodig voor je spieren en die staan weer in direct contact met je metabolisme. Eet meer zalm, tonijn en eieren.

13. Zorg dat je genoeg drinkt
Alles in je lichaam heeft water nodig, als je te weinig drinkt zal je lichaam minder hard kunnen werken en dus zal verbranden ook minder snel gaan.

Bron: Eat This, Not That
Beeld: WeHeartit

Door Annemerel

LOVE dit artikel
28 meiden hebben deze blog geloved