Food

Drie keer gezond ijs

Wie houdt er niet van ijs? Jawel, we houden allemaal van die lekkere smaken bolletjes op een hoorn of in een bekertje. Maar ook al houden we nog zoveel van ijs, de ingrediënten zijn van zichzelf ook ontzettend lekker en vaak nog veel gezonder dan we denken! Dus laten we eens een kijkje nemen naar de ingrediënten van mijn favoriete roomijs smaken: pistache, citroen en passievrucht.

Pistache is een heerlijke soort ijs, fris met een sterke smaak van noten. Maar wist je ook dat het erg rijk is aan magnesium, ijzer, zink en calcium? Eén bolletje pistache ijs en je hebt een hoop vitamine B1, B6 en vitamine E ingenomen. Handig om te weten is dat pistache je cholesterol gehalte kan verlagen en het nog minder calorieën heeft dan een kom groene thee. Maar naast pistache ijs, kan je de nootjes ook gewoon puur natuur eten. Pistache noten kan je met of zonder schaal kopen in vrijwel iedere supermarkt. Heerlijk om ’s avonds een handjevol pistache noten te eten of de noten door een gezonde salade te strooien.

drie keer gezond ijs

Citroenijs heeft een erg frisse smaak en is vooral lekker op warme dagen. De frisse en zure smaak neemt je dorst weg, maar heeft ook een reinigende werking op je lichaam. Citroen is een erg populaire power fruit die je voor een hoop recepten kan gebruiken. Citroensap is erg zuur en dat helpt om je maaltijd sneller te verteren. Maar er zitten ook vitaminen in een citroen die je meer energie geven en ervoor zullen zorgen dat je geen snacks meer pakt. Je kan je een citroen niet eten, dit is te zuur en bovenal erg slecht voor je tanden. Je kan wel een hoop andere dingen doen met een citroen. Maak ijsklontjes van citroenwater, rasp een citroen door je salade heen, knijp een citroen uit boven je vlees of maak een heerlijke citroentaart. Ja, citroen is behalve fris een stuk gezonder dan we denken. Maar gebruik het verstandig en neem niet teveel citroen!

drie keer gezond ijs

Passievrucht is van oorsprong een bloem afkomstig uit Paraguay, Brazilië en Noord-Argentinië. Waarschijnlijk zal niet iedere ijssalon de smaak hebben, maar twijfel vooral niet wanneer je passievrucht in de vitrine ziet staan, want het is heerlijk! En behalve dat is ook deze smaak erg gezond! Een passievrucht heeft een hoog vitamine C en ijzer gehalte. Vooral wanneer je een tekort aan ijzer hebt, is het erg goed om passievrucht te eten. Behalve als ijs kan je de vrucht prima uit de hand eten. Even doormidden snijden en met een lepel het vruchtvlees eruit eten. Het is ook erg lekker om het vruchtvlees door een salade te doen of in een taart. Een passievrucht heeft ontzettend weinig calorieën, dus je kan er nog een heleboel van eten ook.

drie keer gezond ijs

Wie zegt er dat ijs niet gezond kan zijn? Voel je vooral niet schuldig als je de volgende keer weer voor de ijsvitrine staat. Je kan wel degelijk genieten van ijs en gezond bezig zijn! Maar vergeet niet dat er naast al het fruit ook altijd nog room in verwerkt is.

drie keer gezond ijs

Door Laura

  1. Bron: Flickr, Creamchargers, Buttersugarflour & Unlimitedhealth
LOVE dit artikel
3 meiden hebben deze blog geloved