Food

Groente- & fruitshakes

Herinneren jullie de Nederlandse Hollywood vrouwen van het gelijknamige programma op Net5? Yolanda Foster Hadid, één van de deelnemers, is naast een hardwerkende vrouw met een luxe leven, een echte health freak. Om haar drukke leventje en strenge sportregime te ondersteunen, houdt ze er een gezonde levensstijl op na. Zo zagen we haar heuse groenteshakes en gifgroene shotjes naar binnen werken. En nee, dit waren absoluut niet de shotjes die ons bekend zijn in het uitgaansleven!

Allemaal weten we dat we per dag zo’n tweehonderd gram groente en twee stuks fruit zouden moeten eten. Toch komen we hier vaak niet aan toe. Een opkomende trend is het toevoegen van groente aan verse fruitsap om zo al drinkend de dagelijkse porties groente en fruit binnen te krijgen. Voor de echte fanatiekelingen is zelfs verse sap van pure groente en water een mogelijkheid. Aan de smaak moet je echter wel even wennen.

groenteshakes

Zelfs Oprah heeft ooit in één van haar shows aandacht besteed aan fruit- & groenteshakes. Het geeft je weerstand een enorme boost, je krijgt er extra energie van en het is gezond voor lichaam en geest. Ook als je niet erg dol bent op de smaak van groenten en deze weinig eet, kun je op deze manier toch al hun goede voedingstoffen binnenkrijgen. Gecamoufleerd door de zoete smaak van fruit!

groenteshakes

Ben jij dol op verse fruitsapjes en kun je best wat extra vitaminen gebruiken? Probeer dan eens je verse fruitsap aan te vullen met groenten. Wat je hiervoor nodig hebt is een blender en vijf minuutjes tijd. Hierbij twee recepten om uit te proberen.

groenteshakes

Verse fruit- & groenteshake met sinaasappel en spinazie
Voor de beginners onder ons een simpel recept met een zoete smaak. Een goede manier om te kunnen wennen aan de smaak van groente in een fruitsapje.

Schil 1 sinaasappel, snijd hem in stukjes en doe deze in de blender. Voeg 200 gram bladspinazie toe en een glas water. Zet de blender aan en wacht tot alles vermengd is tot een groen, vloeibaar geheel. Vind je de smaak van de spinazie nog te overheersend? Voeg dan nog een extra sinaasappel toe.

groenteshakes

Groene groenteshake
Voor degenen die een stapje verder willen gaan kunnen deze variant proberen. Minder zoet, meer groenten!

Snij 1 appel in stukjes en halveer 1 citroen. Doe de stukjes appel en de halve citroen in de blender. Snijd een halve komkommer en 2 stengels bleekselderij in stukjes voeg hier 125 gram bladspinazie bij. Voeg een half glas water toe en laat de blender de rest van het werk doen.

groenteshakes

Tip: Ben je geen liefhebber van vis? Vis bevat essentiële omega-3 vetzuren die onmisbaar zijn voor jouw lijf. Eet je geen vis en wil je toch deze belangrijke voedingstoffen binnenkrijgen, voeg dan eens 2 eetlepels lijnzaadolie toe aan de fruit- & groenteshake. Lijnzaadolie is smaakloos en verkrijgbaar bij de betere drogisterijen en natuurvoedingswinkels.

Tip: Je kunt de fruit- & groenteshake het beste drinken meteen nadat je het gemaakt hebt. Wil je het toch even bewaren, zorg dan dat het koel blijft. Bewaar niet langer dan een dag.

Tast toe!

Drink jij wel eens een fruit- & groenteshake?

Door Cindy

LOVE dit artikel
46 meiden hebben deze blog geloved