Health

6x keep on running

Tussen bedenken dat je wilt hardlopen en daadwerkelijk hardlopen zit nogal een verschil. Herken je dat? Heb je op de eerste dag van je vakantie het geniale idee om iets aan je conditie te gaan doen.. Ben je drie keer geweest, heb je je sportieve outfit gekocht... Maar dan regent het een paar dagen, ga je een keertje niet en nog een keertje en voor je het weet ben je je sportieve intenties van de begin van de vakantie alweer vergeten.

Niet de bedoeling! Want als je eenmaal een paar weken goed bezig bent, wordt het pas echt leuk! Wij geven je tips om door de eerste fase heen te komen.

Keep on running

Write it down
Wil je vooruitgang boeken met hardlopen, dan moet je toch minstens drie a vier keer per week hardlopen. Zeker in het begin is het belangrijk om tussen twee hardlooptrainingen een dag rust in te lassen, maar als die dagen van rust uitlopen naar twee en later naar drie, vier, een week... Ja, dat is dus niet de bedoeling. Een compleet uitgeschreven schema kan een goede stok achter de deur zijn om het vol te houden. Als je tegen jezelf zegt: 'Hier houd ik me aan en me er niet aan houden is geen optie', dan is de kans groter dan je het volhoudt. Voorwaarde hiervoor is wel dat je je er ook echt aan moet houden, van één keer niet gaan, komt een tweede keer niet gaan en voor je het weet ligt je schema in de prullenbak.

Keep on running

Take it slow
Veel mensen die beginnen met lopen beginnen veel te snel. Dan lopen ze drie minuten hard en vragen ze zich af hoe ze in godsnaam ooit langer dan drie minuten achter elkaar kunnen hardlopen. Hardlopen is niet hetzelfde als het sprintje dat je naar de trein trekt als 'ie op het punt staat te vertrekken... Ben jij al na een paar minuten buiten adem? Loop langzamer! In het begin maakt het niet uit dat je bijna stilstaat, als je maar loopt. Langzaam maakt snel.

Girls just wanna have fun
Verafschuw je iedere seconde van je hardlooprondje? Dan doe je iets fout! Of hardlopen is gewoon niet jouw sport, of je doet het niet goed. Wij zouden willen zeggen, denk niet meteen dat hardlopen jouw sport niet is... Probeer eerst iets aan je routine te veranderen. Vraag jezelf af, wat vind ik dan eigenlijk zo afschuwelijk? Mis je gezelschap? Vraag of een vriendin met je mee loopt. Verveel je je? Waarom zet je geen luisterboek op je iPod? Heb je continu het gevoel dat je ieder moment dood kunt gaan? Zie het vorige kopje: "Take it slow", waarschijnlijk vraag je veel te veel, te snel van jezelf.

Keep on running

Running up that hill
Hoe sterker de spieren in je benen hoe makkelijker het is om je hardlooprondjes vol te houden. Een makkelijke manier om beenspieren te kweken is door over heuvels te lopen. Dat is heel zwaar en de dag erna zul je nog net iets meer spierpijn hebben dan normaal, maar het werkt wel. Geen heuvels in de buurt? Op internet zijn er ook genoeg filmpjes te vinden veel sterkere beenspieren. Deze bijvoorbeeld.

Eat your vegetables!
Van sporten krijg je energie, maar als je vanuit het niets ineens veel gaat bewegen en daarop je eetpatroon niet aanpast kan het zijn dat je juist heel erg vermoeid raakt. Hardlopen kost namelijk ook een heleboel energie, je verbrandt niet voor niets een groot aantal calorieën met hardlopen. Het is belangrijk dat je dat op een goede manier aanvult. Eet genoeg groenten en zorg voor voldoende Vitamine B en ijzer. Desnoods slik je een extra tabletje vitaminen. Maar feit is wel dat pilletjes gezonde voeding nooit kunnen vervangen.

Keep on running

Treat yourself
Het beloonsysteem werkt goed. Zeg tegen jezelf, als ik deze maand "x-aantalkilometer" gelopen heb, mag ik aan het eind van de maand een nieuw hardloopbroekje kopen. Of als ik me deze week aan mijn schema heb gehouden mag ik zondag een Magnum!

Bron beeld: Weheartit

Door Annemerel

LOVE dit artikel
18 meiden hebben deze blog geloved