Food

Oeps, toch niet zo gezond!

We proberen allemaal (oke, soms dan) gezond te leven. Zo is het algemeen bekend dat chocoladerepen, winegums en chips nou niet bepaald goed voor je zijn. Maar wist je ook donker brood niet per se gezond is? Hier vind je nog een aantal onverwachts ongezonde etenswaren.

Mueslirepen

eten

Een mueslireep lijkt het ideale snelle tussendoortje. Maar niets is minder waar. Veel mueslirepen zitten boordevol suikers, vet en calorieën. Vermijd de mueslirepen in de supermarkt, maar koop deze repen liever bij de natuurwinkel die gezoet zijn met honing of guava. Nog beter zijn volkoren crackers!

Magarine

eten

Veel gewone margarine bevat transvetten. Deze vetten zijn slecht voor je cholesterol en onderzoek heeft uitgewezen dat ze bijdragen aan hart- en vaatziekten en zelfs borstkanker! Kies liever voor een gewone boter of koop bij de natuurwinkel een margarine van ongeharde vetten.

Donker brood

eten

Hoe donkerder het brood, hoe gezonder. Dit wordt vaak gedacht, maar het is helaas niet waar. De fabrikanten weten maar al te goed dat wij dit denken, dus het brood wordt vaak donkerder gekleurd. Er zit dus niks anders op dan om de verpakkingen goed te lezen. Staat er tarwemeel op? Dat betekent dat wit tarwemeel het belangrijkste ingrediënt is en het dus juist ongezond eten is. Kies liever brood dat voor 100% uit volkoren granen bestaat.

Light producten

eten

Light frisdrank lijkt een ideaal alternatief, maar het blijkt helaas niet zo onschuldig. Ze bevatten in plaats van 'gewoon' suiker synthetische suikers, oftewel nepsuikers. Er wordt hiervoor gewaarschuwd omdat het een schadelijk effect heeft op ons zenuwstelsel. Sommige experts raden het zelfs aan om de normale variant te drinken en om de light frisdranken te vermijden. Frisdrank is dus hoe dan ook slecht. Kies liever voor een versgeperst sapje, fruit bevat namelijk natuurlijke suikers.

Vetvrije producten

eten

''Nu, vetvrij!'' kalken veel fabrikanten op de verpakkingen van hun product. Maar dat dit erop staat, wil nog niet zeggen dat het gezond is. Er zitten alsnog veel calorieën in en zulke producten bevatten bovendien veel toegevoegde suikers. Trap er dus niet in!

Yoghurt

eten

Oke, veel soorten yoghurt zijn gezond, maar de populaire yoghurtjes met fruit op de bodem zitten boordevol toegevoegde suikers waardoor het bakje yoghurt niet meer zo gezond is. Eigenlijk alle yoghurtjes met toegevoegde dingen zoals chocolade zijn niet gezond. Kies voor ''gewoon'' yoghurt als je voor echt gezond gaat.

Rijstwafels

eten

Rijstwafels worden gezien als een gezond tussendoortje. Op zich is dit ook waar. Alleen rijstwafels bevatten in principe geen bruikbare voedingsstoffen, dus eigenlijk zijn rijstwafels ''lege calorieën'': ze doen niet zoveel voor je. Je raakt er niet verzadigd door, dus het gevaarlijke is dat je er al snel vijf naar binnen werkt. Dan is het niet meer zo'n gezond tussendoortje. Daarbij komt ook dat de rijstwafels met een smaakje vaak toegevoegde suikers en smaakstoffen bevat. Als je toch graag rijstwafels eet, smeer er dan wat hummus, magere kaas of vers fruit op. Dat zorgt ervoor dat je toch verzadigd raakt.

Vruchtensap

eten

Je denkt misschien dat je super gezond bent als je vruchtensap drinkt. Vruchtensappen uit een pak zijn heel misleidend. Omdat op het pak staat dat het ''gemaakt is met echt fruit'' betekent het niet gelijk dat het ook gezond is. Vaak zitten deze voorverpakte vruchtensappen vol met suikers. Wil je echt gezond zijn? Pers dan zelf een sinaasappeltje of maak zelf een smoothie.

We zeggen natuurlijk niet dat je deze producten helemaal moet laten staan. We willen je alleen bewust(er) van voeding maken. Weet wat je eet :-)

Bron: telegraaf, urbanlotus, healthcompareguide, besthealthmag

Door: Emma

LOVE dit artikel
8 meiden hebben deze blog geloved