Food

Door dik en dun

Mensen zijn er in allerlei soorten en maten. De een heeft veel vormen en de ander heeft weinig vormen. Vooral in deze tijd hebben wij girls veel te maken met gewicht. Overgewicht komt steeds vaker voor, maar we zien ook steeds meer meiden die te maken hebben met anorexia of boulimia.

BMI

gewicht

Hoe weet je of je te licht of te zwaar bent? Om overgewicht te meten maken veel artsen en diëtisten gebruik van de BMI (Body Mass Index). Hiermee kun je vaststellen of je een gezond gewicht hebt, te zwaar bent of te licht ben. Je kunt jouw BMI ook zelf berekenen. Dat kun je doen op de site van Het Voedingscentrum.

Een BMI lager dan 18,5: je bent te licht
Een BMI tussen 20 en 25: jouw gewicht is ideaal!
Een BMI van 25-30: je bent iets te zwaar en kunt daardoor misschien last krijgen van problemen met je gezondheid.
Een BMI van 30 of hoger: Je bent echt te zwaar. Dit kan gevaarlijk zijn voor gezondheid.

weeg

Overgewicht
Als je overgewicht hebt, betekent het dat je meer weegt dan goed is voor je gezondheid. Er zijn twee soorten overgewicht: matig overgewicht en zwaar overgewicht (obesitas).

Klachten
Je hebt een slechte conditie en je bent snel buiten adem. Sporten kost meer energie, omdat je meer kilo's met je meedraagt. Dat is super stom omdat sporten heel belangrijk is, vooral als je overgewicht hebt! Verder zweet je meer, omdat het vet onder je huid het lichaam minder snel laat afkoelen. Door de extra's kilo's is de kans groot dat je last krijgt van je rug, heupen en knieën. Verder heb je grote kans op hoofdpijn, vermoeidheid, snurken, suikerziekte en hart- en vaatziekten.

Als je overgewicht hebt, dan is het zaak dat je er snel wat aan doet. Anders heb je grotere kans op een van de (vele) klachten. Je moet zorgen dat je BMI weer in de 'groene zone' komt. Het is heel belangrijk om gezond af te vallen, vooral op jonge leeftijd. Bijna niet eten is geen oplossing en bovendien ook erg ongezond.

Wat kun je wel doen?
Eet minder en gezonder dan je nu doet. Minder eten is het belangrijkste bij afvallen. Mannen hebben gemiddeld 2500 kilocalorieën per dag nodig, vrouwen 2000. Probeer als je afvalt uit te gaan van 1800 kilocalorieën per dag voor mannen en 1500 voor vrouwen. Zorg dat je regelmatig en op vaste tijden eet. Sla dus geen maaltijden over. Vermijd vet (patat), suiker (snoep) en alcohol. Eet gevarieerd! Zo krijg je de stoffen binnen die je nodig hebt. Blijf dus uit de Schijf van Vijf eten. Ook belangrijk: beweeg! Dit helpt om het afvallen vol te houden en het zorgt ervoor dat je op gewicht blijft na het afvallen.

Vind je het moeilijk om af te vallen?
Vraag om begeleiding! Begeleiding kan voor iedereen nuttig zijn die wil afvallen. Je kunt bijvoorbeeld terecht bij een diëtist of een gewichtsconsulent. Als je ernstig overgewicht hebt is het aan te raden om naar de huisarts te gaan.

schoen

Ondergewicht
Ondergewicht betekent dat je te weinig weegt dan goed is voor je gezondheid. Ondergewicht kan komen door een onderliggende ziekte, maar ondergewicht kan ook komen door een snelle stofwisseling of door een eetstoornis.

Klachten
Door ondergewicht heb je een tekort aan voedingstoffen, je conditie kan achteruit gaan en je kunt je sneller lusteloos en moe voelen.

Anorexia nervosa
Mensen met anorexia hongeren zichzelf uit. Vaak doen ze dit uit angst om aan te komen. Anorexia is zeer slecht voor de gezondheid. Denk aan moeheid, duizeligheid, uitvallend hoofdhaar, verdwijnen van de menstruatie en een lage lichaamstemperatuur. Iemand met anorexia heeft het dus altijd koud. Daardoor komen er donshaartjes in het gezicht, op de armen en benen. Je slaap slecht en je kun zelfs beschadigingen aan de nieren en een hartaanval krijgen. Als het gewicht weer herstelt, verdwijnen de meeste klachten gewoon weer.

Boulimia
Ook bij boulimia heb je angst om dik te worden. Maar als je boulimia hebt, eet je wel. Je heb oncontroleerbare eetbuien, gevolgd door braken of het innemen van laxeermiddelen. Mensen met boulimia hebben vaak een gemiddeld gewicht. Het is dus vaak niet aan de 'buitenkant' te zien dat iemand aan deze ziekte lijdt. Een gevolg van boulimia is dat de menstruatie ontregeld kan raken. Ook krijg je een geïrriteerde maag door het braken. Ook tast het maagzuur je tanden aan. Daarnaast voel je je moe en futloos. Ook hier verdwijnen de meeste klachten zodra je het eetgedrag aanpast.

Wat kun je doen als je ondergewicht hebt?
Gezonde mensen met ondergewicht moeten aankomen, maar dat is vaak niet makkelijk. Op gewicht komen is een kwestie van geduld. 1 kilo in 3 of 4 weken is al goed. Het best is om vaak en voldoende te eten, dus ook tussendoor. Denk bijvoorbeeld aan beschuit, crackers, bananen, appels, aardbeien, brie, gekookte worst, tosti's, yoghurtdrink, yoghurt, milkshakes en ontbijtkoek. Dit zijn producten die naast calorieën ook vitamines en mineralen leveren. Het is niet de bedoeling dat je vet gaat eten. Vet remt namelijk de eetlust. Zorg voor een goede voorraad boodschappen in huis, zo is er altijd wat te eten. Fruit en een kop bouillon voor de maaltijd kan de trek op gang brengen

Lijd jij aan anorexia, boulimia of val jij af om een onverklaarbare reden?
Dan is het aan te raden om naar de huisarts te gaan en om professionele hulp te zoeken.

eten

Dit artikel is niet geschreven om te zeggen wat je moet doen. We willen je alleen informeren.

Bron: voedingscentrum, schooltv, weheartit

Door: Emma

LOVE dit artikel
32 meiden hebben deze blog geloved