Food

Vriendinnenavondje? Gezond snacken!

Je kent het wel, de heerlijke vriendinnenavondjes vol beautyproducten en de nodige chocolade. Natuurlijk eten we eerst een frietje, kijken daarna urenlang Gossip Girl, terwijl de nagels worden gelakt en het constante gesnoep. Ja, dat klinkt ons ideaal in de oren! Maar nu de vakantie eraan komt en we ongeveer iedere avond zo'n avond hebben, is het toch wel fijn om eens een keer een gezonde snackavond te houden ;-) Wij geven tips!

gossip girl

Amandelen
Laat de chipszakken maar in de schappen staan, want amandelen zijn net zo lekker! Deze noten zitten bomvol vitamine E die, als klein extraatje, zorgt voor het vertragen van het verouderingseffect! Niet dat we dat nu al nodig hebben, maar toch is het een leuke bijkomstigheid. Ook geef je met deze amandelen je immuunsysteem een boost en houd je je stressniveau laag. Een handje amandelen is dus ook de ideale snack tijdens het leren!

Plus, door de goede verzadigde vetten maken deze nootjes ook helemaal niet dik! Door de vele vezels geeft het juist een vol gevoel. Je moet het natuurlijk wel met 'mate' eten.

amandelen

Wortels (winterpenen)
Naast het schaaltje amandelen past een schaaltje winterpenen perfect bij zo'n avondje. Winterpenen zijn wat groter en eigenlijk veel lekkerder dan de normale kleine worteltjes. Snijd de winterpenen in kleine stukjes of eet ze heel uit de hand. Heel gezond, want het is erg goed voor de ogen en helpt mee aan een gezonde huid. Plus, omdat de wortels uit 85 procent uit water bestaan is het een heel mager product.

Je kunt er een heerlijk (en gezond!) dipsausje bij kopen, of een salade maken met stukjes komkommer en eventueel bietjes, tomaat en bleekselderij. Een sausje maak je heel simpel zelf door en scheutje ketchup en twee eetlepels yoghurtmayonaise bij elkaar te voegen.

Smoothies
Hmm, we love smoothies! Verse smoothies zitten vol met vitamientjes door het fruit dat erin zit. Hartstikke gezond dus! Ze zijn ook nog eens heerlijk zoet, waardoor je need of sugar wordt gestild. Om het extra romig te maken kun je er ook wat ijs in doen, want je hoeft natuurlijk niet alles te ontzeggen.

smoothie

Aardbeien smoothie voor twee personen:
- 125 gram aardbeien (in het vriesvak van de Albert Heijn vind je bevroren aardbeien, deze zijn net zo lekker)
- ¼ liter roomijs
- ½ deciliter melk

Bereidingswijze: Doe de 125 gram aardbeien in een blender en pureer ze. Voeg het roomijs en de melk toe aan de aardbeien en laat de blender nog ongeveer twintig seconden aan staan. Hmm, aanvallen!

Gedroogd fruit
Gedroogd fruit is ook erg zoet en een stuk gezonder dan chips. Helaas is door het drogen wel alle vitamine C uit het fruit verdwenen, maar er zitten nog steeds veel gezonde voedingsstoffen in. Zo zitten er nog andere vitaminen in en veel ijzer. Vooral vijgen, pruimen en abrikozen zijn rijk aan voedingsvezels. Nog een voordeel: door alle antioxidanten heeft het een gunstig effect op het lichaam.

foyo
Yoghurtijs met vers fruit, hmmm!

Yoghurtijs
We willen het ijs voor dit soort avonden helemaal niet opgeven! Dat is ook niet nodig, want er zijn een aantal varianten van 'gezonder' ijs. Dit is bijvoorbeeld yoghurtijs, vooral in de smaak citroen. Dat komt door de frisse en zure smaak, dit neemt je dorst weg en heeft een reinigend effect op je lichaam. Plus het citroensap zorgt ervoor dat het je maaltijd sneller verteert (denk aan de nootjes, smoothie en al het andere). Door dit fruit met veel vitaminen krijg je een echte power boost!

Zo zijn er nog meer smaken die net wat gezonder zijn dat de andere!

Thee, thee, thee!
Een tijdje geleden heb je vast ons groene thee artikel voorbij zien komen: '10x waarom je groene thee zou moeten drinken'. Hierin werd uitgelegd hoe gezond groene thee is en wat het met je doet. Daarom is dit drankje de ideale vervanger voor warme chocolademelk of een glaasje cola. Het is niet alleen gezond, het zorgt ook nog voor een snellere verbranding!

versemuntthee
Verse muntthee is ook erg lekker. Koop wat losse blaadjes of een muntplant en doe wat takjes in een beker. Giet er wat kokend water bij en je hebt heerlijke verse muntthee! Lekker met een beetje honing.

Bananen
Bananen zijn ook een gezonde vervanger voor de zoete snack, althans een banaan. Bananen moet je gematigd eten, dus op een avond als deze is een banaan voldoende (het kan namelijk een verstoppend effect geven, niet fijn). Ze zitten vol kalium en vitamine C waardoor het een erg gezonde snack is. Een banaan bestaat driekwart uit water, dus het is eigenlijk helemaal geen dikmakertje! Door de vele vezels krijg je juist sneller een voller gevoel.

Tip: doe bananen in de smoothie of door een neutraal smaakje ijs. Je kunt het ook in stukjes snijden, in een kommetje doen met wat gedroogd fruit en er wat yoghurt bij doen (eventueel wat muesli). Dat is ook ontzettend lekker.

Zo zijn er natuurlijk nog veel meer producten die ontzettend goed zijn voor ons lichaam. Sommige geven een power-boost, zorgen voor minder stress en zijn ontzettend goed voor ons lichaam. Al deze producten kun je terug vinden in ons 'Lekker & Gezond' artikel.

fruit salad

More fruit!
Maak een fruitsalade met appels, sinaasappels, bananen of ander fruit. Doe dit allemaal in een schaal en strooi er een klein beetje suiker over, laat dit even in de koelkast staan en je hebt een heerlijke snack!

Gezonde koekjes
Wil jij toch liever echt in de keuken staan samen met je vriendinnen en zijn jullie helemaal weg van koekjes? Dat maakt niet uit, er zijn namelijk heel veel gezondere koekjes die je makkelijk zelf kan bakken. Zo snack je niet alleen healthy, maar probeer je ook weer eens wat iets nieuws.

Probeer anders deze heerlijke koekjes te maken! Dit recept vind je hier...

Suikervrije popcorn
Kun je echt geen hartige snacks weerstaan? Ga dan voor suikervrije popcorn, dat is namelijk veel gezonder dan chips. Kunnen we toch nog 'echt genieten' van onze favoriete series of een goed boek.

gezond snacken

Hebben jullie nog tips voor een gezonde snackavond?

Bron: De Telegraaf, Watisgezond.net, gezondheidsnet & Dokterdokter.nl
Bron beeld: Weheartit

Door: Jitske

LOVE dit artikel
46 meiden hebben deze blog geloved