Food

Gezonde party hapjes

Op je verjaardag wil je natuurlijk lekkere hapjes serveren. Maar om nou weer met die standaard gefrituurde snacks en bakjes chips aan te komen, is ook weer zo afgezaagd. En, het is ook nog eens ongezond! Girlscene vertelt welke hapjes en drankjes je het beste kunt serveren en welke je beter kan laten staan.

gezonde hapjes10

Nootjes of olijven?

gezonde hapjes

Olijven! Net zoals in olijfolie zitten in olijven veel onverzadigde vetten. En dat is gezond. Deze vetten zorgen ervoor dat het cholesterol lager wordt. Olijven bevatten weinig calorieën en je eet er minder snel veel van zoals bij nootjes. Daar ben je geneigd om steeds een handje vol van te pakken. Wil je toch liever nootjes op tafel zetten? Kies dan voor ongezouten noten.

Rode of witte wijn?

gezonde hapjes8

Het antwoord is rode wijn. Dat komt omdat er in de rode druif meer antioxidanten zitten dan in de witte druif. Deze antioxidanten hebben onder andere een positief effect op het cholesterol. Waar je wel mee op moet passen is dat in de rode druif tannine zit. Deze stof kan ervoor zorgen dat mensen hoofdpijn krijgen van rode wijn. Witte wijn bevat geen tannine dus de hoofdpijn wordt minder getriggerd. Tenzij je natuurlijk te veel drinkt ;)

Harde of zachte kaas?

gezonde hapjes2

Zachte kaas is een betere keuze dan harde kaas. Alle kazen bevatten veel calorieën, maar als je een keuze wilt maken is zachte kaas (zoals brie en geitenkaas) gezonder dan harde kazen (zoals cheddar en Gruyère).

Crackers met kaas of groenten met een dip?

gezonde hapjes4

Groenten met een dip natuurlijk! Kies voor fel gekleurde groenten zoals gesneden wortel, broccoli partjes of tomaatjes want dat staat ook leuk op tafel. Kijk wel uit voor de dip, daar kunnen ongemerkt ook veel calorieën inzitten. Kies voor een dip zonder zure room en mayonaise.

Worstenbroodjes of kleine quiches?

gezonde hapjes5

Het antwoord is kleine quiches. Allebei de snacks bevatten veel vet maar als je tussen deze twee hapjes wilt kiezen, is de quiche de beste optie. Dat komt omdat in de quiches proteïnen zitten van de eieren, calcium van de kaas en ook de vitaminen van de groenten.

Champagne of cocktail?

gezonde hapjes9

Jaja, de champagne wint het van de cocktail. Een glas champagne bevat veel minder calorieën dan een cocktail. Maar drink wel met mate. Proost!

Rosbief of ham?

gezonde hapjes6

Ga voor rosbief! Rosbrief is minder bewerkt, bevat minder verzadigde vetten en bevat drie keer meer ijzer dan ham. Ook bevat rosbief veel vitamine B en dat is weer goed voor de spijsvertering. Redenen genoeg dus om een toastje met rosbief te beleggen.

Wat voor gezonde snacks serveer jij op je verjaardag?

Bron: realsimple.com

Door: Quirine

LOVE dit artikel
37 meiden hebben deze blog geloved