Lifestyle

Wat kan geur voor je doen?

D&G Light Blue, vers brood, de eerste zomerdag… dit zijn mijn favoriete geuren. Nu is ‘de eerste zomerdag’ niet echt een geur dat je kunt ruiken, maar herken je het gevoel dat de dagen van regen, wind en kou voorbij zijn en je wakker wordt met een zonnestraal door je raam? Je gaat blij je bed uit, zoekt je favoriete zomerjurkje, mooie teenslippers aan je voeten, grote zonnebril op, tas aan je arm en gáán. Zodra je een stap buiten de deur hebt gezet, voel je dat het een goede zomer gaat worden. Dit is voor mij zo’n euforisch moment, dat ik bíjna kan ruiken dat de zomer in aantocht is en ja: ik hou van deze geur.

Geur kan veel voor mensen doen. Het kan gevoelens bij mensen opwekken – als ik de geur van versgebakken cake ruik, denk ik aan mijn oma die bijna elk weekend stond te bakken. En de geur van dennenbomen en kaneel doet ons weer aan Kerstmis denken.

Ook kan geur je gedrag beïnvloeden, je herinnert je vast en zeker die keer dat je door een straat liep waar het niet zo ‘fris’ rook en jij opeens een stuk harder doorliep. En misschien word je opeens herinnerd aan je eerste vriendje als je plotseling zijn favoriete geurtje ruikt.

Dat geur zoveel met mensen kan doen, wordt ook handig gebruik gemaakt door bijvoorbeeld supermarkten. Als mensen onbewust chocola ruiken bij de koekjes/ snoepjes/ chocolade - afdeling wordt er aanzienlijk meer van deze producten verkocht. Ditzelfde effect kwam ook voor bij de bake-off producten (ongebakken pistoletjes, bagels, croissantjes etc.), als mensen onbewust de geur van vers brood ruiken bij deze afdeling, dan steeg de verkoop ook een stuk meer.

Het omgekeerde kan ook gelden; jíj kan ervoor zorgen dat er iets gedaan kan worden met behulp van geur…

Onderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen en van de Universiteit Utrecht hebben een experiment uitgevoerd om te kijken of er een verband is tussen geur en gedrag. Zij hebben een groep mensen in een kamer gezet waar de geur van schoonmaakmiddel te ruiken was (deze mensen waren niet bewust op de hoogte van de geur) en de andere groep zat in een geurloze kamer. Beide kamers kregen beschuitjes te eten (dit kruimelt natuurlijk als je een hap ervan neemt) en ondertussen werden zij in de gaten gehouden. Er waren twee mensen die deze groepen observeerden en beiden wisten ook niet wat het verschil was tussen deze kamers en wat de mensen daar nou eigenlijk deden. Zij kregen de opdracht om te tellen hoe vaak de mensen in de kamers de kruimels schoonveegden van de tafels. En wat bleek? De mensen die in de kamer zaten mét de geur van schoonmaakmiddel, veegden hun tafels héél veel vaker schoondan de mensen in de kamer zonder geur. Dit betekent dus dat geur, in dit geval de geur van allesreiniger, mensen iets laat doen, in dit geval schoonmaken!

Wat zou dit nou voor jou kunnen betekenen?

Geen zin om je kamer schoon te maken? Vermeng water met wat allesreiniger, plaats dit ergens waar niemand het snel kan zien, nodig daarna je broertje/ vriendje en/ of moeder uit in je kamer en … zou je volgens dit onderzoek nooit meer zelf hoeven schoon te maken… haha. Succes ;-)

Door Phuonghan (studente Sociale Psychologie aan de VU Amsterdam)

LOVE dit artikel
1 meid heeft deze blog geloved