Lifestyle

Viral commercials

Steeds vaker maken marketingmensen gebruik van het internet om hun reclame op te zetten. Een slimme zet, omdat veel mensen die vaak op het internet zitten niet doorhebben dat het eigenlijk reclame is….

Nu zul je wel denken: ‘Hoe kan dat nou? Je weet toch wel wanneer iets een reclame is?’ Dat is ook zo als je kijkt naar de vele banners die marketeers gebruiken om hun product te promoten. Maar er is een nieuw concept dat erg aanslaat bij jongeren: viral commercials. Oftewel filmpjes op het internet met een hoge WOW!-factor waardoor mensen het filmpje doorsturen en vele mensen het te zien krijgen. Vaak zet een marketeer het filmpje op een grote blog of zelfs op YouTube in de hoop dat het aanslaat en veel mensen het door gaan sturen.

Een voorbeeld hiervan is een commercial van Achmea:

Dit bedrijf toont al lange tijd de beroemde ‘even Apeldoorn bellen!’-commercials. Ze maakten op een gegeven moment een commercial die binnen het bedrijf voor veel ophef zorgde, omdat homo’s en de katholieke godsdienst belachelijk gemaakt zouden worden. Na onderzoek is gebleken dat homo’s en godsdienstige mensen dit wel grappig vonden, maar toch werd er besloten de commercial niet uit te zenden. Totdat het reclamebureau dat Achmea had ingeschakeld stiekem het filmpje op internet zette, om zo toch reclame voor Achmea te maken. Een zeer goed idee; want het filmpje is vele malen bekeken en doorgestuurd.

Het doel van zo’n viral commercial is vooral om zoveel mogelijk mensen te benaderen en ervoor te zorgen dat zij dit ook doorsturen. Om dit doel te behalen moeten marketeers een WOW-factor inzetten, wat inhoudt dat het filmpje een hoog humor-, seks-, schokkend- of verrassinggehalte in moet zitten. Er is uit onderzoek gebleken dat commercials met een hoog humor- en verrassingsgehalte het meest worden doorgestuurd.

Hier zijn nog enkele viral commercials:

Dit is commercial van Nike die Kobe Bryant inzet en voor een verrassingselement zorgt.

Na de beroemde Walk in Fridge reclames van Heineken hebben zij bewust een reclame gemaakt die echt gebeurd lijkt te zijn, maar gewoon nog een reclame was in de reeks. Heineken heeft zelfs bewust het logo niet laten zien om het amateuristisch te laten lijken en men toch wel wist dat het een Heineken reclame zou zijn.

Deze commercial van Kfee hoort bij de categorie schokkend. Zeker als je hem voor het eerst ziet kan je er nogal van schrikken…

Dit filmpje van Evian vond ik zo grappig dat ik ‘m jullie niet kon onthouden!

Deze commercial van Hero Fruit Ontbijt was ook te zien via Hyves. Het filmpje kreeg je doorgestuurd en daarbij kon je je naam invullen.

Ook krijg je steeds vaker interactieve reclames. Als je dit filmpje bekijkt en erin klikt zie je dat het een commercial van Typex is. Het leuke eraan is dat je zelf dus iets kunt invullen. Probeer maar! Tips: soccer, loves, dances, hates, en nog veel meer… have fun!

Door Joyce

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved