Lifestyle

Tips voor goede nachtrust

Heb jij last van slapeloosheid? Kan je uren in je bed liggen woelen? Word je soms zwetend wakker? Of juist ijskoud? Met deze tips slaap je straks weer als een blok.

Misschien denk je nu, ik heb alles al geprobeerd. Maar wat de meeste mensen niet weten is dat het gaat om wat je juist niet doet. Dit zijn een paar dingen die je slaap nogal kunnen verstoren.

Tips voor goede nachtrust

  • TV kijken vlak voordat je gaat slapen. Het licht van de televisie en ook wat er allemaal gebeurt maken je heel alert. Hierdoor kan het zijn dat je niet in slaap komt.
  • Dutjes doen. Gedurende een dag bouw je de behoefte om te slapen op. Het is dus logisch dat je s’ avonds zin hebt om te slapen. Als je overdag dutjes doet is de behoefte om te slapen s’ avonds veel minder.
  • Huisdieren in je kamer. Honden snurken en katten spinnen.
  • Een slaapmutsje. Ook al klinkt het misschien goed, het drinken van alcohol voordat je gaat slapen is niet verstandig. Daardoor heb je meer kans om meerdere keren in een nacht wakker te worden.
  • Te veel slaap. Ja, ook dat kan gebeuren. Niet iedereen heeft acht uur slaap per nacht nodig. Het verschilt per persoon. De één slaapt zes uur, de ander elf. Om te testen wat jouw perfecte slaaptijd is moet je kijken hoeveel je slaapt na een lange vakantie. Slaap je dan bijvoorbeeld 7 uur in een nacht, doe dat dan ook als je weer aan het werk gaat. Word je wakker net voor je wekker? Dan heb je jouw perfecte slaaptijd gevonden.

Heb jij veel slaap nodig?

Bron: Bellasugar.com, Foto: Anouk Smit

Door Marit

LOVE dit artikel
4 meiden hebben deze blog geloved