Lifestyle

Redactrice: beetje nagels lakken en nog wat tikken

Redactrice zijn. Het is voor veel vrouwen een droom. Mijn vrienden denken dat ik de hele dag bezig ben met nagellakjes testen, naar perspresentaties gaan en gewoon een beetje een verhaaltje tikken. Maar veel mensen vergeten dat we hier zo'n vier jaar voor gestudeerd hebben en we eigenlijk gewoon journalisten zijn.

Natuurlijk gaan we weleens naar perspresentaties, maar dat is vaak maar een keer per week. En nagellak en make-up testen hoort er bij, maar daarna moet er een serieus verhaal over geschreven worden. En bij dat verhaal komt van alles kijken. Een pakkend intro, een goede zinsopbouw en een leuke kop. Je schrijft een tekst niet hetzelfde als dat je gewoon een verhaaltje in je dagboek schrijft, of -nog erger- een hysterisch e-mail naar je beste vriendin.

writers

Het is een wereld van verschil van wat gedacht wordt en veel stagiaires valt het zwaar om plotseling vijf dagen een tekstmachine te zijn. Op school hebben we marketing, photoshop, bedrijfseconomie, mediarecht en beeldredactie gehad. Naast alle journalistieke vakken als bureauredactie en spelling. Serious business dus!

Dan is er nog een enorm verschil tussen redactrice zijn bij televisie, tijdschriften of, zoals wij, een website. Ik kan alleen over deze twee laatste vertellen. Bij een tijdschrift werk je minimaal twee maanden vooruit en krijg je van je hoofdredacteur door wat je schrijft. Vervolgens heb je een paar dagen voor een artikel of samengestelde pagina (met bijvoorbeeld nieuwe beautyproducten). Uiteraard is er wel stress rondom de deadline omdat er dan net een celebkoppel uit elkaar gaat of de hoofdredacteur beslist dat ze toch liever iets anders op pagina 22 wil. Maar over het algemeen heb ik het werken voor een tijdschrift als 'relaxed' ervaren.

redacteurzijn

Maar dan een website. Dat is alles behalve relaxed! Per dag produceer je zo'n zes artikelen, tenminste, dat is het streven. Daar hoort ook het bewerken van je beeld en het nakijken van je tekst bij. Bij een tijdschrift heb je daar een art director en een eindredacteur voor. Bij een website gaat alles snel. Nieuwe clip? Hup, schrijven! Beeld zoek je zelf, nakijken doe je zelf en ook het contact met klanten onderhoud je zelf. Het leuke daaraan is dat je overal zelf verantwoordelijk voor bent en je van het meeste direct resultaat ziet.

Om je een beeld te geven van de redactie bij een tijdschrift:

Hoofdredacteur, chef, beautyredacteur, lifestyleredacteur, moderedacteur, freelance redacteuren, eindredacteuren, corrector, internetredacteur, marketingafdeling en een salesafdeling en alle bijbehorende stagiaires.

Bij een website ben je zo klaar! Wij hebben: Hoofdredacteur, redactrice, stagiaire, marketing meisje en een salesafdeling.

annawintourhoofdredactrice

Hoofdredactrice van de Amerikaanse Vogue: Anna Wintour

Ook weten veel mensen niet wat het verschil is tussen een hoofd- en een eindredacteur. Een hoofdredacteur bewaakt het hele tijdschrijft. De sfeer, de inhoud, het beeld en de uitstraling. Als de hoofdredacteur 'nee' zegt, kun je het als redactrice vergeten. Een eindredacteur kijkt alle teksten na en maakt vaak betere koppen. Ook bedenkt de eindredacteur (of het hele eindredactieteam) alle coverteksten.

Wisten jullie al deze verschillen en rollen?

Door Esmée

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved