Lifestyle

Beat the ochtendstress!

Als er iets is waar je dus helemaal niets aan hebt, dan is het onze grote vriend Mr. Stress wel. Ochtendstress is een van de allerergste soorten. Heb je het in de ochtend verpest, grote kans dat de rest van je dag ook niet zo soepeltjes verloopt. Wij geven je tips om de ochtend net iets soepeler te laten verlopen.

beat the ochtendstress

1. Zorg dat je de avond van te voren al zo veel mogelijk hebt voorbereid. Moet je je lunch meenemen? Probeer dat alvast klaar te leggen. Weet je van jezelf dat je 's ochtends gerust een kwartier voor je kast kunt staan? Leg dan alvast klaar wat je de volgende dag aan gaat trekken. Pak je tas alvast (deels) in. Probeer zoveel mogelijk te doen zodat je 's ochtends niet voor verrassingen komt te staan.

2. Snoozen lijkt ideaal, maar eh... Nee, toch maar niet. Als eenmaal de eerste keer die wekker gegaan is, kun je beter maar gelijk je benen uit bed gooien en de dag beginnen. Wat denk jij als de wekker gaat en op snooze drukt? Geef toe.. Als je eenmaal op die snoozeknop gedrukt hebt lig je toch al niet rustig meer? Je kunt beter maar direct en snel de pleister verwijderen, toch? Dan heb je misschien zelfs nog wel een paar minuten rust voordat je het huis moet verlaten.

beat the ochtendstress

3. Think positive! Wat is het eerste dat jij denkt als de wekker gaat? Is dat een positieve gedachte of scheld je het liefst je wekker verrot. Wij moeten stiekem toegeven dat meestal dat laatste het geval is bij ons. Maar wat blijkt... Als je de dag positief begint, is de kans dat je de dag positief eindigt ook een stuk groter.

4. Bedenk voordat je opstaat tenminste één leuk ding dat er die dag te gebeuren staat. Denk je dat het een rotdag gaat worden? Er is toch wel een leuk ding dat er die dag op het programma staat? En als dat niet het geval is, dan is het nodig om minstens 20 leuke minuutjes in te plannen en te vullen met bijvoorbeeld een aflevering Friends / Sex and the City / The Hills... Of iets anders waar jij gelukkig van wordt. Maar eh... Als je nu niet snel je bed verlaat, loop je achter op je schema en heb je straks geen tijd meer voor die 20 minuten plezier.

beat the ochtendstress

5. Begin de dag met een glas water! Zet de avond van te voren alvast een flesje/glaasje water naast je bed, zodat je direct na het wakker worden een glaasje water kunt drinken. Als je een glaasje water gedronken hebt word je net iets beter wakker.

6. Vergeet je ontbijt niet! Hoe druk je het ook hebt, je ontbijt is niet de maaltijd die je over kunt slaan. Ga even rustig zitten, ook al is het maar voor tien minuten. Kopje thee, broodje, bakje yoghurt.. De keus is aan jou.

beat the ochtendstress

7. Een manier om te ontstressen is yoga. Enige puntje hierbij is wel dat je de wekker dus nog een half uur eerder moet zetten. Hier krijg je wel echt een hele dosis energie en zen-heid voor terug. Maar een klein beetje discipline is hiervoor wel een vereiste.

8. Zorg voor een realistische planning van je dag. Als je geen ruimte voor jezelf overlaat is het logisch dat je het liefst niet aan je dag wilt beginnen en je het liefst de rest van de dag jezelf verstopt onder de dekens. Onthoud: je kunt veel meer als je minder hoeft.

beat the ochtendstress

9. Zet een vrolijk muziekje aan als je wakker wordt. Het zorgt ervoor dat je ten eerste niet meer direct in slaap valt en maakt de hele situatie een stuk vrolijker.

10. Een half uurtje eerder naar bed en een half uurtje eerder eruit scheelt heel erg veel stress. Sowieso zijn de uren die je voor 24.00u slaapt een stuk belangrijker dan de uren die je in de ochtend slaapt (je maakt op die manier dus ook nog een soort van winst) en dat half uurtje extra in de ochtend maakt alles zoveel makkelijker.

Wat doe jij om ochtendstress de baas te blijven?!


Door Annemerel

LOVE dit artikel
4 meiden hebben deze blog geloved