Lifestyle

Piekeren & angst, weg ermee!

Na een lange dag ga je eindelijk naar bed, je bent zo ontzettend moe. Als je half wegdut denk je plots aan dat huiswerk dat je nog moet doen, en je hebt je outfit nog niet uitgezocht, en je moet je vriendin nog bellen, en, en, en... Door dat piekeren liggen we soms hele nachten wakker. Piekeren, we zouden willen dat we er soms niet zo'n last van hadden.

piekeren

Wat is piekeren nou precies?
Piekeren wordt omschreven als een vorm van zinloos en doelloos denken. Je denkt dan veel na over een mogelijke afloop van zaken die je niet kunt voorspellen. Het resultaat, je denkt er steeds aan en je kunt er zelfs bang van worden. Zo durf je bijvoorbeeld niet meer naar school als je denkt dat jouw leraar erachter is gekomen dat je spiekt, maar je dat helemaal niet doet!

Piekeren is dus een vorm van angst, en angst is een vorm van overbezorgdheid. Zo kun je ook last hebben van catastroferen, dat betekent alles rampzalig voor stellen, en overdreven maatregelen nemen.

piekeren

Hoe krijg je het onder controle?
Het is ontzettend vervelend als je veel piekert en last hebt van angst. Gelukkig kun je ermee leren leven, of er zelfs vanaf komen. Er zijn een aantal stappen waarmee je het piekeren en de angst kan verminderen...

Waar ben je precies bang voor?
Denk even goed na waar je zo bang voor bent, is het dat tentamen voor morgen of is het je vriend waarmee je een ruzietje hebt gehad? Maar het is een gedachte dat het proefwerk moeilijk is of dat je vriend nog boos op je is, dat weet je helemaal niet zeker. Misschien was dat proefwerk vorige periode wel heel moeilijk of was je vriend de vorige keer een week lang boos, dat hoeft dit keer helemaal niet zo te zijn.

piekeren

Weet dat je niet alles kunt voorspellen
Je kan jouw leven niet af laten hangen van allerlei risico’s. Als je jezelf bijvoorbeeld, zoals eerder genoemd, ziek meld op school. Je denkt dat jouw leraar boos op je is omdat je hebt gespiekt, maar dat heb je helemaal niet gedaan. Maar je weet het niet zeker of je leraar dat denkt, plus als je het niet gedaan hebt, wat is er dan om bang voor te zijn? Je kan jezelf niet opsluiten in huis, daar heb je niks aan. Geniet lekker van de wind door je haren tijdens het fietsen naar school, dat neemt al heel wat zorgen af.

Confronteer jezelf
Ben je bang dat je vriendin boos op je is omdat je hetzelfde shirtje hebt gekocht? Loop dan niet van haar weg en pieker steeds, maar confronteer haar juist. Zo zie je dat ze waarschijnlijk gewoon niet lekker heeft geslapen en dat ze het juist super leuk vindt dat jij hetzelfde shirtje hebt!

piekeren

Trek niets aan van het oordeel van anderen
Oké, het blijkt toch te zijn dat je leraar denkt dat jij gespiekt hebt, maar who cares? Natuurlijk is het niet leuk, maar je hebt het niet gedaan! Laat hem maar lekker, jij weet wel beter. Hij heeft geen poot om op te staan aangezien jij onschuldig bent. Komt helemaal goed dus!

Je bent niet stom!
Natuurlijk is het niet leuk om ergens bang voor te zijn, maar neem het jezelf niet kwalijk. Je bent niet slap of zwak omdat je ergens bang voor bent. Het is logisch om voor sommige dingen bang te zijn, en een normale portie angst is hartstikke gezond. Praat erover met je vriendinnen, zo kom je erachter dat praten je helpt om je er overheen te komen. Je vriendinnen kunnen je helpen om dingen wat reëler te zien. Zo had je al geleerd dat je vriendin niet boos was omdat je hetzelfde shirtje had gekocht.

piekeren

Zoek afleiding
Als je jezelf in je bed gek maakt met piekeren en je kan er niet van slapen, zoek dan even afleiding. Schrijf alle gedachten die je hebt even op, zodat je ze voor jouw gevoel morgen weer kan ‘oppikken’. Ga heel even lezen of speel een potje Wordfeud. Voor je het weet val je zo in slaap!

Ben je overdag aan het piekeren, ga dan even een eindje fietsen of bel een vriendin. Misschien kunnen jullie samen wel een taart bakken of een filmpje kijken. Zo vergeet je heel snel je pieker gedachtes.

piekeren

Mocht je nou heel erg veel last hebben van het piekeren en heb je grote angsten? Als het jouw leven echt belemmert kun je beter even langs de huisarts, misschien kan hij je verder helpen. Wees gerust, het is echt niks om je voor te schamen!

Hebben jullie ook last van piekeren?

Bron: Mensengezondheid
Bronbeeld: Weheartit

Door: Jitske

LOVE dit artikel
1 meid heeft deze blog geloved