Lifestyle

Zelfmassage

Als je last hebt van je schouders is het ontzettend fijn een massage te krijgen. Lekker bijkomen en even diep ontspannen. Maar wat nou als je alleen bent? Wij hebben een aantal goede tips verzameld zodat jij zelf je pijn kunt wegmasseren. Zo kun jij na een verschrikkelijk schooldag jezelf even masseren.

Oké, jezelf masseren klinkt misschien een beetje maf. Toch kun je beter even je handen in je nek zetten, want met een paar simpele bewegingen is die pijn weer helemaal verdwenen.

Het is helemaal niet moeilijk, ga gewoon even op een rustige plek zitten en masseren maar..

zelfmassage

Tip: Doe een beetje bodylotion of massageolie op je handen voordat je begint met masseren.

Het masseren van je hoofd en nek
- Draai je hoofd van links naar rechts door het hoofd naar achteren en voren te rollen zodat je steeds halve cirkels maakt. Je ademt in als je hoofd naar voren gaat en uit als je hoofd naar achteren gaat.
- Klop zachtjes met je vuisten en losse polsen over je schedel. Doe dit in een soort van cirkels en draai met de klok mee.
- Masseer je voorhoofd met je vingertoppen. Begin in het midden en eindig bij de slapen, maak cirkelvormige bewegingen.
- ‘Knijp’ je nek tussen je vingers en palm en voel goed aan de nekspieren. Wissel daarna van hand.
- Druk met de toppen van de duimen onderaan je schedel, net boven je nek.

zelfmassage

Het masseren van je schouders, armen en handen
Last van je armen na een paar uur huiswerk schrijven?
- Pak met je linkerhand de bovenkant van je hoofd en ‘trek’ het opzij richting de schouder. Laat tegelijkertijd de andere schouder naar beneden zakken. Wissel nu om en pak met je rechterhand de bovenkant van je hoofd en doe hetzelfde.
- Klop zachtjes met de vuist van je linkerhand op je rechterschouder. Werk van boven naar onderen en kneed vervolgens je schouderspier. Vervolgens doe je hetzelfde met je rechtervuist en je linkerschouder.
- Klop met je linker vuist op je rechterarm om ze wat ‘losser’ te maken. Begin vlak onder je oksel aan de binnenkant en klop zachtjes richting de pols. Draai naar buiten en klop weer naar boven. Wissel dan van arm.
- Druk en masseer de rug van je rechterhand. Druk en masseer dan de vingers stuk voor stuk. Draai je vingers, strek ze en trek ze met je andere hand voorzichtig naar achteren..

zelfmassage

Het masseren van je rug en billen
Teveel op je billen gezeten op school en heb je last van je rug?
- Ga op je benen staan en spreid je voeten. Zet je handen in je heupen en maak op deze manier een grote cirkel met je heupen. Houdt het bovenlichaam zo recht mogelijk. Adem in als je naar achteren gaat en adem uit als je naar voren beweegt. Doe dit een aantal keer, net zolang totdat jouw heupen los zijn.
- Buig diep naar voren en klop zachtjes op je rug en billen. Denk erom dat je niet op je wervelkolom klopt!

zelfmassage

Het masseren van je benen en voeten
De hele dag op je voeten moeten staan..?
- Ga op de grond zitten met je voeten naar voren. Klop met je vuisten tegen de buitenkant van de benen naar beneden en ga via de binnenzijde weer terug naar boven.
- Pak een voet vast en draai de enkel naar links en naar rechts.
- Trek je voet dichterbij en klop op de voetzool met een hand terwijl je andere hand de voetrug ondersteunt. Masseer daarna je voetrug met twee duimen en trek zachtjes aan je tenen. Wissel vervolgens van voet om.

Shiatsu
Shiatsu is een Japanse vorm van lichaamsmassage die werkt met ‘vingerdruk’. Het lijkt op acupunctuur, alleen dan zonder naalden. Het balanceert jouw natuurlijke energie. Dus zoek jij een boost voor je concentratie en creativiteit om weer keihard te kunnen knallen aan je huiswerk? Kijk dan hier even naar!

shiatsu

Tot slot nog een video van Dashama die zelfmassage combineert met yoga

Heb jij nog handige zelfmassage tips?

Bron: Preventievegezondheidszorg & Thaimedicals
Bron beeld: Weheartit

Door: Jitske
Tip: Claudia

LOVE dit artikel
4 meiden hebben deze blog geloved