Lifestyle

Zo blijf je gezond in de winter!

Het is weer winter. Tijd voor loopneuzen, hoestbuien en keelpijn. Au! Tsja... De winter is een echte aanslag op ons immuunsysteem. Gelukkig kan jij er wat aan doen! Door de juiste voeding geef je jouw lichaam een boost en kun jij zo'n hoest en loopneus voorkomen.

Leef gezond

foto

Roken en alcohol zijn niet goed voor je, vooral niet in de winter. Verder moet je oppassen met suiker. In de winter is het erg verleidelijk om een handje pepernoten en een kop chocolademelk te nemen, maar het is eigenlijk niet zo goed voor je gezondheid. Al de genoemde dingen zorgen ervoor dat je vitaminevoorraad snel uitgeput raakt. Hierdoor werkt je immuunsysteem minder goed en zal de eerste windvlaag je al verkouden maken.

Groenten en fruit!

foto

Groenten en fruit zijn de sleutelwoorden in de winter. Het stomme is dat we juist in de wintermaanden minder groenten en fruit eten, terwijl we die vitamientjes zo hard nodig hebben! Ons lichaam kan die onmisbare vitaminen niet zelf aanmaken, dus wij moeten ze uit externe bronnen als spinazie en een appel halen.

Oke, vitaminen dus! Maar... welke vitamine zorgt voor wat? De volgende vijf vitamines spelen een rol bij de weerstand en zijn dus het belangrijkst in de winter:

foto

Vitamine A
Deze vitamine zorgt voor een gezonde huid en haar. Bovendien verbetert het je zicht in het donker en is het noodzakelijk voor een sterke botten en tanden. Belangrijke bronnen voor vitamine A zijn lever, vis, (half)volle melk en melkproducten en boter.

Vitamine C
Je hoort altijd dat vitamine C verkoudheid voorkomt. Sommige mensen zijn van mening dat deze vitamine geen effect heeft op deze ziekte. Onderzoek heeft aangetoond dat vitamine C de duur van een ziekte verkort. Neem dus maar een extra appeltje!

Vitamine B6
Vitamine B6 is essentieel voor de aanmaak van rode bloedcellen.
Het zenuwstelsel en het immuunsysteem hebben vitamine B6 nodig om
optimaal te functioneren. Bovendien helpt deze vitamine om de
witte bloedcellen in stand te houden. Witte bloedcellen zijn
nodig om infecties te bestrijden.

Vitamine D
De hoeveelheid vitamine D in het lichaam in de winter is laag. Vitamine D zit in voeding (vette vis, halvarine en margarine) en we halen het voor een groot deel uit de zon. De zon schijnt natuurlijk nauwelijks in de winter, waardoor we al snel een tekort aan vitamine D krijgen. Door zo'n tekort kun jij je bijvoorbeeld een beetje down voelen. Zorg dus dat je genoeg vitamine D binnenkrijgt door genoeg buiten te komen (al helemaal als er een zonnestraaltje schijnt!), regelmatig vette vis en margarine te eten en neem desnoods een vitamine D supplement.

Vitamine E
Deze vitamine houdt spierweefsel en andere weefsels in stand. Ook speelt vitamine E een grote rol bij de weerstand. Een tekort aan deze vitamine kan onder andere bloedarmoede opleveren. Vitamine E komt voor in plantaardige oliën en in plantaardige producten zoals granen, noten, zaden, groenten en fruit.

foto

Zorg dus dat je genoeg van de bovenstaande vitaminen binnenkrijgt door de voeding te eten waar het inzit! Neem daarnaast voedingssupplementen. Zo krijg jij een killer immuunsysteem en zal jouw lichaam met gemak alle bacillen van zich af kunnen slaan!

foto

Oh nee, je bent toch ziek geworden! Wat kan je doen?

- Blijf genoeg fruit eten en neem elke dag een vitamine C supplement
- Gorgel met een zoutoplossing en maak je verstopte neus vrij
De zoutoplossing maak je zo: meng 1 theelepeltje zout in een glas lauwwarm water. Gorgel hiermee gedurende 1 minuut. Helpt dit niet genoeg? Je kunt deze oplossing ook een beetje opsnuiven.
- Eet kippensoep. De stoom van de soep zal je verkoudheid niet doen verdwijnen, maar de stoom helpt je neus en luchtwegen vrij te maken.
- Was regelmatig je handen en vermijd een nieuwe ziekte!
- Neem zink. Zink kan je helpen om je sneller beter te maken. Neem een supplement dat zink bevat of kies voor een neusspray met zink.

Heb jij al een griepje onder de leden?

Bron: gezondheid, vitamineinfo

Door: Emma

LOVE dit artikel
19 meiden hebben deze blog geloved