Science says: vervang je eiwitshake na het sporten met een glas chocolademelk!

Health door Roos-Sanne

Na het sporten slaan we maar al te graag een eiwitshake achterover. Niet omdat het zo lekker is, want in realiteit is dit eigenlijk super goor. Maar we doen dit omdat we daardoor sneller onze end goal bereiken. Gelukkig hebben we goed nieuws: het drinken van een lekker glas chocolademelk na het sporten schijnt namelijk net zo effectief te zijn! Wij leggen het je uit.

Move over eiwitshakes: chocolademelk is net zo effectief!

Dit is toch echt het beste nieuws ever?!

Onderzoek

Aan de Shahid Sadoughi University in Yazd, Iran werd onderzocht wat je nou het beste kon drinken na een goeie work out. Aan het onderzoek deden 150 mensen mee. Ieder van hun kreeg na het sporten een glas chocolademelk, waarna hun melkzuurspiegel, vermoeidheid en hartslag werden opgemeten. En wat bleek? De mensen die een glas chocolademelk dronken na het sporten konden gemiddeld zo'n 6 minuten langer door! Talk about a win-win.

Verklaring

Hier kijk je waarschijnlijk, net zoals wij toen we er voor het eerst over hoorden, een beetje gek van op. Dat is logisch, want bij chocolademelk denken we natuurlijk meteen aan suiker. Maar er is een hele goede verklaring voor! In een kop chocolademelk zitten namelijk allerlei goede stoffen: eiwitten, vetten, koolhydraten en water. Oftewel, alles wat je nodig hebt om te lichaam te laten herstellen van de work out! Dit doet ons een beetje denken aan die keer dat we erachter kwamen dat een glas rode wijn drinken net zo effectief is als een uur sporten... Het wordt alleen maar beter!