Last van een ochtendhumeur? Deze dingen moet je dan eten

Food door mischa

Stap jij ook vaak met het verkeerde been uit bed? Je dag begint al slecht en het wordt er soms niet beter op. Grote kans ook dat je neigt naar ongezond eten. Want zeg nou eerlijk, chocolade laat je al snel beter voelen. Toch heeft dit troostvoedsel op langere temijn een nog negatiever effect op je stemming en stressniveau. Je kan beter iets eten wat jou echt een energie boost geeft.

5 gezonde voedingssoorten tegen een ochtendhumeur

Comfort food moet je dus vermijden. We willen natuurlijk niet dat je nóg chagrijniger wordt ;). Maar welke dingen moet je dan juist wel eten?

Lees ook: Oh, oh: deze groenten en fruit zijn eigenlijk helemaal niet zo gezond

1. Bananen

Van bananen word je vrolijk! In een banaan zit namelijk veel vitamine B6. Bovendien zit er in een grote banaan 16 gram suiker en 3,5 gram vezels. Omdat er vezels inzitten komt de suiker langzaam vrij in je bloedbaan. Dit zorgt voor een goede bloedsuikerspiegel en een beter humeur! Als je een te lage bloedsuikerspiegel hebt kan dit weer leiden tot mood swings. Genoeg bananen eten, dus!

2. Pure chocolade

Ja, toch wel chocola eten. Maar dan wel puur. Pure chocolade bevat namelijk veel fenylethylamine (spreek dat maar eens goed uit). Dit is een stof in de hersenen die wordt vrijgegeven tijdens een geluksmomentje. Wanneer je chocolade eet bijvoorbeeld! Het bevat ook een stofje genaamd anandamide. Dit geeft hetzelfde effect als marihuana, want je voelt je namelijk extra ontspannen. Oké...

3. Haver

Yes, ook haver helpt tegen jouw humeurtje. Het helpt namelijk je energieniveau stabiel te houden. Als jij vezels eet als ontbijt, krijg je gelijk een beter humeur. Wel zo leuk voor je huisgenoten ;). Je kunt haver eten in de vorm van muesli, granola of natuurlijk havermout.

4. Gefermenteerde voedingsmiddelen

Klinkt ingewikkeld, is het niet. Gefermenteerde voedingsmiddelen zoals yoghurt, kefir en zuurkool kunnen je humeur verbeteren. Tijdens het fermentatieproces ontstaan er bacteriën in voedingsmiddelen die suiker omzetten in alcohol en zuren. Ook wordt er tijdens dit proces probiotica aangemaakt. Dit zijn levende micro-organismen die de groei van gezonde bacteriën in je darmen ondersteunen.

Lees ook: Deze 9 dingen maken we allemaal mee als we uit eten gaan

5. Vette vis

Jij bent vast niet vies van een visje op z'n tijd. Door het eten van vette vis zoals zalm en witte tonijn, krijg je omega-3-vetzuren binnen. Dit zijn vetten die je lichaam niet zelf kan produceren. Als je een tekort hebt van deze stofjes kan je zelfs te maken krijgen met een lichte vorm van depressie! Wow, dat wordt veel vis eten dus.