Oh, oh: deze groenten en fruit zijn eigenlijk helemaal niet zo gezond

Health door redactie

Wij stoppen maar al te graag zoveel mogelijk groenten en fruit in ons eten. Het is immers gezond, en kan superlekker zijn, toch? Nou, zo gezond hoeft het dus helemaal niet te zijn... Deze groenten en fruit zijn helemaal niet zo gezond als je dacht!

Deze groenten en fruit zijn lang niet zo gezond als je denkt

Sommigen van deze zullen je verbazen; misschien eet jij ze (ook) wel elke dag!

1. IJsbergsla

Oké, ijsbergsla is niet per se ongezond, maar het probleem ermee is gewoon dat er amper voedingsstoffen inzitten. Je raakt er dus niet vol van, waardoor je meer moet gaan eten. Die ijsbergsla kun je dus beter inruilen voor bladgroenten, want daar zitten genoeg voedingsstoffen in zodat je er vol van raakt, én je krijgt dan geen tekort aan bepaalde stoffen!

2. Kokosproducten

Wist jij dat een kokosnoot zowel een noot als een vrucht is? Daarom zit die in het lijstje. Kook jij vaak in kokosolie, of gebruik jij regelmatig kokosmelk? Dan is dit dus eigenlijk niet zo gezond. Door de vetten die in kokosproducten zitten gaat je cholesterol omhoog. En dit is nou niet bepaald gezond!

3. Groentechips

Die zak paprikachips inruilen voor een zak groentechips? Klinkt als een gezond alternatief, maar helaas is dat dus niet waar. Bij het bereiden van deze chips verdwijnen vaak alle voedingsstoffen, en door de olie waarin het bereid wordt is het vaak net zo vet als normale chips. Tortillachips is wellicht een betere optie!

4. Kersen

Nee, helaas zijn die lekkere, zoete kersen niet zo gezond als je misschien zou denken. Dit komt omdat er heel veel fruitsuikers inzitten. Dit geldt trouwens ook voor lekkere druifjes. Als je een paar kersen - of druiven - eet, is het écht niet slecht voor je. Maar dit zijn echt van die vruchten waar je lekker veel van kan eten. En in dat geval is het dus niet meer zo gezond!

5. Maïs

Vaak denken we bij maïs dat het een redelijk gezonde groente is, maar helaas klopt dit niet. Ook maïs zit namelijk vol met natuurlijke suikers. Daarbij zit in één blikje maïs al gauw zo'n 180 calorieën! Ja, dat is best wel veel...

6. Vruchtensapjes

Even een vruchtensapje halen bij de winkel klinkt als een gezond alternatief, toch? Helaas, ook dit is niet gezond. Om één glas te vullen, heb je al meerdere vruchten nodig. Je krijgt daarbij dus heel veel fruitsuikers binnen. Ook gaan heel veel vezels verloren, dus die krijg je dan al niet meer binnen. Toch beter om 1 of 2 losse stukken fruit te eten, dus!

7. Gedroogd fruit

De gedachte achter gedroogd fruit is wel gezond, maar de bereiding vaak niet. Dit komt omdat het vaak bedekt is met een suiker laag. Hoewel er wél heel veel vitamines inzitten, is die laag suiker natuurlijk absoluut niet gezond.