Beauty

Slapeloosheid

Heel veel mensen lijden tegenwoordig aan slapeloosheid. Sowieso heeft iedereen weleens  een avond dat je maar niet in slaap kunt komen en ligt te draaien in je bed. Gelukkig zijn er een aantal tips die je kunnen helpen om makkelijker in slaap te vallen.

Vaste slaaptijden
Tja, natuurlijk wil je soms nog even opblijven om die film af te kijken. Maar uiteindelijk is het het beste als je rond dezelfde tijd naar bed gaat en rond dezelfde tijd opstaat. Dan heeft je lichaam regelmaat en weet waar het aan toe is.

Raam of deur open
Als je een raam of deur open laat staan komt er voldoende zuurstof binnen, wat weer helpt om in slaap te komen. Als je dat te koud vindt, laat dan alleen overdag een raam openstaan.

Een korte wandeling voordat je naar bed gaat
Zo krijg je veel zuurstof binnen en wordt je lichaam vermoeider.

Warme douche of bad
De warmte zorgt voor de ontspanning van je spieren. Bovendien heb je hierbij geen geestelijke prikkels, dus kan je hoofd zich ook lekker ontspannen.

Ontspanningsoefeningen
Zorgt voor ontspanning van lichaam en geest. Het helpt vaak het beste als je het regelmatig doet, dan kun je je er beter op concentreren en ontspan je sneller.

Geen middagdutjes
Dat haalt een deel van je vermoeidheid weg, wat overdag natuurlijk heel verleidelijk is als je moe bent. Maar ’s nachts is je lichaam dan te uitgerust om in slaap te komen.

Geen cafeïne voor het slapen
Cafeïne zit in koffie, cola en oppepdrankjes als Redbull. Cafeïne werkt opwekkend, dus dat helpt natuurlijk niet om in slaap te komen. Eerder om ’s ochtends wakker te worden.

Geen spannend boek lezen of spannende film kijken vlak voordat je naar bed gaat
De spanning van een thriller zorgt voor adrenaline in je lichaam, waardoor je minder snel in slaap komt.

Niet vet eten voor het slapengaan
Vet eten is moeilijker om te verteren voor je lichaam. Daardoor is je lichaam niet ontspannen als je daarna gaat slapen.

Rustgevende muziek
Rustige muziek kan je helpen om in slaap te komen, het ontspant je.

Schrijf het van je af!
Als je je ergens druk om maakt, kun je vaak niet stoppen met piekeren in bed. Sta dan even op en schrijf je zorgen van je af. Of als je je druk maakt om wat je de volgende dag moet doen: maak alvast een ‘to do lijstje’.

Natuurlijke middelen
De geur van lavendel werkt ontspannend en slaapverwekkend. Hetzelfde geldt voor het drinken van kamillethee. In melk en honing zit bovendien een stofje dat slaap bevordert.

Door Arancha

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved