Beauty

Beauty food

Wij vrouwen gebruiken allemaal cremes en producten om er goed uit te zien. Maar waarom begin je niet gewoon met dingen eten die goed voor je zijn? En dat betekent automatisch dat je er beter uitziet. Girlscene geeft je tips.

Zie ook: Beautylicious fruit & groenten

Een gezonde huid begint bij gezonde voeding. Let vooral op de vitamines A, C en E. Vitamine A helpt tegen veroudering, C reinigt en E beschermt tegen het milieu (invloeden van buitenaf). Vitamines A en E zijn het meest belangrijk voor een gezonde huid en die vind je het meest in fruit en groentes. Hieronder een overzicht waar welke vitamine belangrijk voor is en waar het in zit.

Vitamine A

Vitamine A is goed voor je ogen en je huid. Doordat vitamine A een speciaal eiwit in het oog aanmaakt, zorgt het ervoor dat je zelfs als het schemert nog goed kan zien. Het is dus geen fabeltje dat wortels goed zijn voor je ogen! Vitamine A is bovendien nodig voor een goede huid, het reguleert namelijk je talgklieren. Daarom wordt het veel gebruikt in crèmes tegen acne en rimpels.
Waarin zit het?: zuivel, eieren, wortelen, tomaten, papaja, meloen en groene bladgroenten.

Vitamine B

Vitamine B is ook goed voor een gezonde huid. Uit onderzoek blijkt dat 40% van de mensen met een huidontsteking een gebrek aan vitamine B hebben. Vitamine B staat sowieso bekend als de vitamine die helpt tegen stress en aangezien stress je huid ook niet goed doet, is dat mooi meegenomen. Bovendien vertraagt het grijs wordend haar.
Waar zit het in? Volkoren granen, noten, peulvruchten, groene bladgroenten, vlees en gist.

Vitamine C

Vitamine C is goed is voor veel dingen! Het zorgt dat het immuunsysteem op peil blijft, daarom helpt het ook bij het versnellen van wondheling. Het is goed tegen het splijten van je haar en volgens sommige studies zorgt het zelfs voor een snellere haargroei. Het helpt om je tanden gezond te houden, bij een (heftig) tekort aan vitamine C vallen je tanden zelfs uit! Ook schijnt het te helpen tegen spataderen.
Waar zit het in?: aardappelen, groene groenten, tomaten, citroen, sinaasappel, kersen, grapefruit, kiwi, aardbeien en druiven.

Vitamine D

Vitamine D is goed voor je nagels en je tanden. Een gebrek aan vitamine D kan lijden tot tandbederf. Vitamine D zorgt er bovendien voor dat je nagels sneller groeien en dat ze niet broos worden. Daarom groeien je nagels sneller in de zomer, want de zon zorgt het beste voor de aanmaak van vitamine D!
Waar zit het in?: melk, zalm, tonijn, boter en runderlever.

Vitamine E

Vitamine E helpt bij de heling van littekens en huidbeschadigingen. Het wordt dan ook vaak in after- sun lotions gebruikt. Ook helpt het tegen een ruwe en droge huid en wordt het gebruikt tegen huidveroudering. Onder andere Estée Lauder gebruikt het daarom in hun producten voor huidverzorging. En dames: het schijnt ook te helpen tegen PMS, dus doe er je voordeel mee.
Waar zit het in? noten, volkorenbrood, olijven, broccoli, spruiten, boter, zonnebloempitten en asperges.

Vet:

Ook vet is een belangrijke voedingsstof. Het is nodig voor een soepele huid en zacht, glanzend haar.
Zit in: plantaardige onverzadigde vetten vind je in olijfolie, avocado, vette vis en sommige zaden.

Bron: B. Brown, D. Bergsma Otte, S. Wadyka. (2008). Bobbi Brown Makeup Manual. New York: Springboard Press, blz. 25, 26, 27

Door onze redactrices Arancha & Cynthia

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved