Health

Sporten met spierpijn: Is dit verstandig?

Gezond eten, veel sporten en ongezonde snacks laten staan. Summer is coming en jij bent lekker bezig fit girl! Maar hoe gemotiveerd je ook bent, spierpijn ligt op de loer... En dat terwijl je gepland had staan om vandaag weer te gaan sporten. Is het verstandig om te sporten als je nog spierpijn hebt van de vorige keer? Dat leggen we in dit artikel haarfijn uit.

Sporten met spierpijn
Toevallig komt het net in je schema zo uit dat je twee dagen achter elkaar gaat sporten. Of misschien sport je meer dan vier keer per week. Hoe dan ook, jij bent lekker bezig! Maar je hebt helaas nog wel last van een beetje spierpijn van die dag ervoor... Is het nu wel verstandig om te gaan sporten met siperpijn en heeft dit eigenlijk wel zin? Good question. Wij zochten het voor je op.

Of je nou een rondje hebt hard gelopen in het park of een flinke krachttrainingssessie achter de rug hebt. Spierpijn na het sporten is iets dat je niet moet negeren. Wanneer je spieren nog aan het herstellen zijn en je gaat vervolgens weer trainen vraag je misschien te veel van je lichaam.  Hieronder hebben we daarom een schema voor je, die de herstelperiode* aan geeft per training.

♥ Sporten met spierpijn: Gemiddelde duurtraining (hardlopen, skeeleren, fietsen, dansen): 24 uur rust.
♥ Sporten met spierpijn: Heftige duurtraining (langer dan 2 uur): 48 uur rust.
♥ Sporten met spierpijn: Gemiddelde krachttraining: 48 uur rust.
♥ Sporten met spierpijn: Intensieve krachttraining: 72-96 uur rust.

Natuurlijk is dit voor iedere persoon verschillend en heeft het ook te maken met je slaap, stress en je conditie en eetpatroon. Wacht na je herstel ook niet te lang met je volgende training, want dan blijf je op hetzelfde niveau steken. Dat willen we natuurlijk niet ;-).sporten met spierpijn

Toch sporten met spierpijn?
Ben jij een echte die hard en wil je toch graag twee dagen achter elkaar sporten (met spierpijn)? Lekker bezig! Maar... zorg er dan voor dat je de dag erna een andere spiergroep traint. Train bijvoorbeeld op maandag het bovenlichaam en op dinsdag het onderlichaam #legday. Op deze manier kunnen je spieren toch herstellen en heb jij weer een workout afgevinkt.

Beeld: iStock | Bron: womenshealthmag

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved

Plaats als eerste een reactie

Je bent nog niet ingelogd.

of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Of login via Facebook