Health

8 dingen die je kan verwachten als je begint met sporten

De zomer komt dichterbij en nu denk je eraan om toch ook maar te gaan beginnen met sporten.. Je vriendinnen zijn al bezig om fitgirl te worden, maar jij bleef toch altijd liever thuis op de bank. Nu wordt het toch echt tijd om te gaan kijken of de sportschool wat voor jou is. Wie weet wordt de sportschool wel jouw tweede thuis. Maar voordat je van start gaat zijn er acht dingen die je kan verwachten als je begint met sporten.

#1. Je krijgt spierpijn
Spierpijn en sporten gaat helaas vaak hand in hand. Tijdens het zweten in de sportschool train jij je spieren. Door je spieren te trainen creëer je eigenlijk kleine scheurtjes in je spierweefsel. Die kleine scheurtjes herstellen pas na het sporten en dit kan zorgen voor een pijnlijk gevoel genaamd: spierpijn. Spierpijn krijg je meestal twee dagen na de krachttraining. Het enige positieve aan spierpijn: je weet dat je hard genoeg hebt getraind.

via GIPHY

#2. Je gaat merken dat je steeds meer energie krijgt
De eerste paar keer dat je in de sportschool bent, lijkt het wel alsof de zweetdruppels van je hoofd blijven stromen. Je hebt het gevoel dat al je energie uit je lichaam wordt gezogen. Maar hoe vaker je traint, hoe meer energie je na het sporten krijgt. Je merkt dat je na een tijdje je heel energiek voelt na een work-out en er weer helemaal tegenaan kan.

#3. Je slaapt opeens veel beter
Wij houden van slapen. Het fijne aan sporten is dat je er beter van gaat slapen. Een goede conditie zorgt er namelijk voor dat je sneller in slaap valt, maar ook dat je dieper slaapt. En hoe dieper je slaapt, hoe beter je ”batterij” oplaadt. Dit zorgt voor meer energie en dat je fit wakker wordt. Zo stop je misschien ook met dat eindelóze snoozen. 

#4. Je hebt meer honger 
Als je hard hebt gesport kan het wel eens zo zijn dat je na je work-out sterft van de honger. Help! Je wilt je vergrijpen aan die lekkere reep chocola en al het voedsel dat je tegenkomt, maar je wilt ook niet dat het harde werk voor niets is geweest. Eet daarom na het sporten een snack met genoeg eiwitten en koolhydraten, daar kunnen je spieren ook goed van aansterken.

#5. Je bent minder humeurig
Zeg maar dag tegen al je stress. Wanneer je namelijk  in beweging bent, is je lichaam bezig met ontstressen. Door sporten voer je opgehoopte stress in je lichaam af en word je meer ontspannen. Niet alleen lichamelijk voel je je relaxter als je gesport hebt, maar ook in je hoofd voel je meer rust.

via GIPHY

#6. Je hebt meer kans op puistjes
Oh no! Dat is nu net waar we niet op zitten te wachten. Door make-up op je huid te smeren tijdens het sporten, raken je poriën verstopt. Door het zweten gaan je poriën openstaan waardoor ze nog meer verstopt raken. Dit zorgt ervoor dat het vuil van je make-up in je poriën terechtkomt en dat veroorzaakt puistjes. Dus eerst even je make-up eraf halen voordat je richting de gym gaat. 

#7. Je hebt momenten dat je écht niet meer ziet zitten
Maar onthoud: die hebben we allemaal. Bedenk dan goed hoe ver je al bent gekomen en hoe goed je eigenlijk bezig bent. Het is ook helemaal niet erg om jezelf soms een lekker een avondje op de bank te gunnen en lekker heel de avond te Netflixen.

#8. Je zelfvertrouwen krijgt een boost
Als je begint met sporten merk je al snel dat je lichaam er fitter en gezonder uit gaat zien. Je verlegt je grenzen en voelt je fit en sterk. Je straalt en je krijgt meer zelfvertrouwen. 

Bron: self.com | Beeld: iStock

LOVE dit artikel
1 meid heeft deze blog geloved

Plaats als eerste een reactie

Je bent nog niet ingelogd.

of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Of login via Facebook