Food

11 simpele tips voor een gezonder leven als twintiger

De feestmaanden vol (ongezond) eten zijn voor je gevoel nog maar net voorbij en voordat je het weet lig je alweer te rollen tussen de chocolade paaseieren. Gezond eten en fit blijven lijkt bijna onmogelijk. Het gaat er tenslotte om dat je de balans vindt. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Met deze elf super easy tips over gezond eten die je gemakkelijk in je dagelijkse routine kunt toepassen, helpt Girlscene je graag die balans terug te vinden.

1. De 80/20 regel
Die 80/20 regel houdt in dat je 80% van de tijd gezond eet en 20% van de tijd mag snoepen en snaaien. Jezelf lekkernijen verbieden werkt vaak juist averechts. Als je iets niet mag krijg je veel meer cravings. Dit leidt vaak tot overeten. Wanneer je dan eindelijk een keer die donut in je mond hebt, stouw je er meteen drie achteraan. Je houdt gezond eten veel makkelijker vol door jezelf af en toe te verwennen.

2. Eet met kleiner servies
Volgens Roel Hermans, expert voeding en gedrag bij het Voedingscentrum, is dit inderdaad een hele goede oplossing. Het is namelijk zo, dat als je bord leeg is, je je verzadigd voelt. Dus, des te groter het servies, des te meer je opschept.
vrouw proeft gezond eten3. Eet langzaam en kauw goed
Nu denk je misschien: ik kauw al sinds ik kan lopen. Toch kauwen velen te gehaast of te weinig. Jij stopt die hap pasta in je mond en je geniet direct van alle smaaksensaties, maar je brein heeft pas na ongeveer twintig minuten door dat je aan het eten bent. Als je dus heel snel kauwt kan je al veel meer naar binnen werken voordat je bovenkamer doorheeft dat je eet. Je hersens geven dan ook te laat door dat je al had moeten stoppen.

4. Vermijd stress en ontspan
Je emoties hebben super veel invloed op je voedingskeuze. Als je strest wordt het hormoon corstil aangemaakt. Dit hormoon zorgt ervoor dat je zin hebt in suikers, breekt spieren af en doodt hersencellen (holy moly). Probeer stress daarom zoveel mogelijk te vermijden en gun jezelf rust.

5. Ontbijt gezond
Een goed begin is het halve werk. Ontbijt bijvoorbeeld met een smoothie of havermout. Als je je dag begint met gezond eten, dan houd je het gezonde eten de hele dag beter vol. Wanneer je ongezond begint, denk je al gauw: pff, ik heb toch al ongezond gegeten. De herkenbare 'ik begin morgen wel'.

6. Serveer in porties
Alhoewel een hele zak chips mega lekker is en we die allemaal zonder moeite opeten, is dat niet het beste idee van Nederland. Die zakken chips en M&M's voor je op tafel leggen is ontzettend handig. Je hoeft niet iedere keer naar de keuken om bij te pakken. Maar als je in porties eet, ontdek je na één of twee keer bijvullen dat je al verzadigd bent.
gezond eten7. Kom in de vibe door beweging
Tijdens het bewegen komt er een stofje vrij waar je je goed door voelt. Als je in het ritme bent van gezond eten en voldoende bewegen kom je vanzelf in een soort vicieuze cirkel. De kunst is om dit vol te houden. Het gaat ook om de kleine dingen, zoals de trap pakken, een rondje lopen in de pauze of op de fiets naar werk. Het hoeft maar een half uurtje per dag. Op een gegeven moment zit alles in je routine en kost het je zero moeite meer.

8. Zin in zoetigheid? Pak een stuk fruit
Soms heb je mega veel zin in chocola, snoep en frisdrank. Je moet je beseffen dat je brein gewoon zin heeft in iets zoets en dat dit natuurlijk niet een van de bovenstaande producten hoeft te zijn. Zoetstoffen zitten in veel meer producten, denk aan een vers geperste sap of een portie druiven. Zie je? Gezond eten hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.

9. Vegan en gezond eten
Wanneer je vegan eet krijg je niet alle voedingstoffen binnen doordat je de voedingstoffen van verschillende producten mist. Om deze vitaminen en mineralen toch binnen te krijgen, is het verstandig om supplementen te nemen. Supplementen met vitamine B12, vitamine D, omega 3-vetzuren, jodium, ijzer, calcium en zink. Vegan leven is natuurlijk super goed voor de natuur en de wereld, maar je moet ook jezelf goed blijven verzorgen.

10. Verminder je hongergevoel met de juiste voeding
Je maag lijkt soms wel een bodemloze put. Alles wat je tegenkomt gaat je mond in, terwijl dat vaak niet de meest voedzame producten zijn. Kies daarom voor voeding die snel verzadigd, zoals gezond eten met: eiwitten (vis, ei, noten), gezonde vetten (kokosolie, avocado, vette vis), complexe koolhydraten (havermout, volkorenproducten, fruit) en groenten. Alle groenten zijn goed, maar vooral spinazie, broccoli en spruitjes. Na het eten van deze voedingstoffen vermindert je eetlust direct.

11. Light producten lekker laten liggen
Je hebt tegenwoordig van bijna alles wel een light product. Deze producten beloven dat je afvalt doordat er minder suiker in zit. Mooi niet dus. Artikelen mogen een light-stempel als één stof verlaagd is. Het probleem is dat in veel producten één stof verminderd is, maar het andere weer de lucht in schiet. Dus hoe gezond is 30% minder vet als er 30% meer suiker in zit?

Met deze simpele tips over gezond eten kun jij weer even voort. Bon appétit.

Bron: uitpaulineskeuken.nl, voedingscentrum.nl, dokterdokter.nl, womenshealthmag.com | Beeld: Unsplash

 

 

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved

Plaats als eerste een reactie

Je bent nog niet ingelogd.

of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Of login via Facebook