Health

Zo bescherm jij je ogen als je de hele dag naar een beeldscherm kijkt

1

Je herkent het vast wel: vermoeide, droge en geïrriteerde ogen na een dag achter je laptop. De tijd dat we tegenwoordig naar een beeldscherm turen is nogal heftig voor onze ogen. Twee uur per dag is zelfs al genoeg om last te krijgen van 'oogspanning'. Als je bijvoorbeeld naast je studie ook nog een baantje hebt waarbij je heel de dag naar je computerscherm en telefoon moet kijken, loopt je schermtijd erg hoog op. Gelukkig zijn er een aantal dingen toe te passen, zodat jij je tere oogjes spaart. 

Van een hele dag naar een beeldscherm koekeloeren krijg je soms een serieus probleem. Het wordt ook wel het computer vision syndrome genoemd. Je krijgt klachten zoals wazig zien, hoofdpijn, droge ogen, spanning op de ogen en vermoeidheid. Heb jij hier last van? Lees dan snel verder hoe je dit vermindert of voorkomt.

1. Volg de 20-20-20 regel
Dit is een goede manier om wat spanning van je ogen te halen. Je richt je ogen steeds na twintig minuten schermtijd op iets anders, ongeveer vijf meter van je vandaan. Doe dit voort twintig seconden. Zo dwing je jouw ogen om van korte naar lange afstand perceptie te schakelen, waardoor je ogen even ontspannen. 

via GIPHY

2. Pas de helderheid van je scherm aan
Je beeldscherm is in feite een grote lamp die op je ogen is gericht en dit versterkt de symptomen. Zeker als de ruimte donker is, is een fel scherm zwaar voor je ogen. Pas daarom je schermhelderheid dus aan. Het is sowieso beter om in een goed verlichte kamer te werken!

3. Knipper met je ogen
Dit klinkt misschien heel logisch, want iedereen knippert toch? Toch vergeten mensen te knipperen tijdens het kijken naar een beeldscherm en dit kan serieuze gevolgen hebben. Probeer daarom bewust te knipperen met je ogen terwijl je werkt. Knipper jij nu ook ;-)?

via GIPHY

4. Hou het scherm op armlengte afstand
Verminder spanning op je ogen door je scherm op armlengte afstand te houden. In het begin voelt dit misschien een beetje raar, maar moet je nagaan hoe vaak je dichtbij je gezicht zit met je scherm. Dit geldt ook voor je telefoon. Je ogen zullen je dankbaar zijn, echt waar.

5. Verminder het gebruik van je computer en telefoon
Dit is misschien lastig als je veel werkt met een computer, maar je hebt 'm waarschijnlijk echt niet altijd nodig. Als je bijvoorbeeld iets aan een collega wilt vragen, doe dit dan niet via de app, maar loop er even naartoe. Of maak een gezellig praatje met iemand als je een koffietje gaat halen bij de koffieautomaat in plaats van je Facebook checken. Wist je dat WhatsApp zelfs met een vakantiemodus komt?

via GIPHY

6. Draag een speciale computerbril
Dit zijn normale brillen met een speciale anti-glanstint ingebouwd, vergelijkbaar met een gepolariseerde bril. Deze brillen hebben ongeveer 60% meer vergrotingseffect dan een normale bril. De kijkzones van een computerbril zijn precies afgestemd op de bewegingen van je ogen tijdens je werk. Dit zorgt ervoor dat jij geen gespannen ogen meer hebt en niet naar voren leunt of met je ogen knijpt. Bye bye hoofdpijn!

Bron: Elitedaily.com, Businessinsider.nl | Beeld: iStock

LOVE dit artikel
1 meid heeft deze blog geloved

Plaats een reactie

Je bent nog niet ingelogd.

of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Of login via Facebook

1 reactie

  • 14 dagen geleden Alexis

    Als je een macbook hebt, kan je hem ook 's ochtends/ 's avonds op nightshift zetten! Dan wordt het scherm iets geler wat ook goed is voor je ogen! Kan bij instellingen volgens mij

  1. 1