Lifestyle

15 briljante tips om iedere nacht goed te slapen

Iedereen heeft het wel eens: urenlang naar het plafond staren, je agenda al drie keer doorgenomen in je hoofd en maar weer een blik op je wekker. Inmiddels is het 2:00 uur ’s nachts en jij ligt nog steeds wakker, hoe moet dat nou morgen met die belangrijke presentatie? Heb jij moeite met in slaap komen? Pas onderstaande tips toe en jij slaapt weer als een roosje!

1. Zorg ervoor dat je de laatste uren voor het slapen gaan je hersenen minder hoeft in te spannen. Stop met het leren van je tentamen, piekeren over je crush en denk aan wat luchtigere dingen.

2. Wat is de temperatuur van je kamer? Vaak is het te warm in je kamer! Zet de verwarming uit of gooi je raam open, zodat je lichaam afkoelt. De beste slaaptemperatuur is 18 graden.

3. Dim ’s avonds alvast het licht. Dit zorgt ervoor dat je lichaam dat je lichaam alvast slaaphormoon, genaamd melatonine, aanmaakt waardoor je langzaam slaperig wordt.

4. Was je lakens regelmatig. Tijdens ons schoonheidsslaapje verliezen wij namelijk elke week minimaal een halve liter vocht. Iek! En wat is er fijner dan in een fris en schoon bed te stappen?

5. Iets wat we misschien allemaal weten, maar niet doen: vermijd de smartphone, tablet of televisie voor het slapen gaan. Ook al is het heerlijk om in bed nog even een aflevering van je favoriete serie te kijken, het blauwe licht van je scherm houdt je namelijk nog uren wakker nadat we het niet meer gebruiken.

6. Structuur is erg belangrijk voor je slaapritme. Zorg ervoor dat je elke avond rond dezelfde tijd naar bed gaat en opstaat, zodat je lichaam went aan deze tijden.

7. Elke vijf minuten kijk je op de klok, intussen is er alweer een uur van je ‘slaaptijd’ af. Leg de wekker daarom weg of draai hem om!

8. Toe aan een powernap? Zet een wekker! Laat je rustmomentje niet langer dan 20 minuten duren, anders val je ’s avonds moeilijker in slaap.

9. Ga sporten! Natuurlijk niet net voordat je gaat slapen, want dan heb je nog veel te veel energie. De perfecte tijd om te gaan sporten is ongeveer zes uur voordat je gaat slapen.
 

Zijn deze oplossingen niet genoeg en lig jij nog steeds naar de klok te staren? Probeer deze tips dan eens!

10. Lig je ’s avonds vaak te piekeren in bed? Schrijf het van je af. Leg een notitieboekje naast je bed en schrijf een lijstje met dingen waar je over piekert. Dit maakt je hoofd een stukje leger en zorgt voor meer rust.

11. Een gek trucje dat schijnt te werken is het herinneren van details uit je dag maar dan in omgekeerde volgorde. Denk bijvoorbeeld aan gesprekken, beelden en geluiden.

12. Lig je nu al een half uur naar het plafond te staren? Hoewel je denkt dat het beter is om in je warme bedje te blijven liggen, is het beter om even afstand te nemen van je bed. Lees een tijdschrift, boek of luister muziek. Vaak merk je al snel dat je moe wordt.

13. Raar maar waar: het schijnt dat als je doet alsof je moe bent, je ook écht moe wordt. Probeer bijvoorbeeld te doen alsof je moet gapen of neem een slaaphouding aan.

14. Luister naar rustgevende muziek, deze geluiden zijn speciaal ontworpen om trage hersengolven op te wekken wat ervoor zorgt dat je slaperig wordt.

15. Daarnaast zijn er ook speciale filmpjes waar je relaxed en slaperig van wordt. Dit heet ASMR en het staat voor Autonomous Sensory Meridian Response. Op YouTube vind je speciale ASMR-video's waarin zacht gesproken of gefluisterd wordt en waarbij het doel is om de kijker te laten ontspannen.

Lees ook:

LOVE dit artikel
4 meiden hebben deze blog geloved