Lifestyle

10 tips om jouw cv eruit te laten springen

De tijd dat je jouw cv netjes opmaakte in Word met lettertype Times New Roman is voorbij. Als je echt wilt opvallen dan stuur je een creatief cv in. Schrijf jouw cv op een wc rol, maak een personal magazine; je kan het zo gek niet bedenken. Door een creatief cv heb je in ieder geval al één streepje voor; jij wordt niet zo snel vergeten. En daardoor heb je meer kans om de baan te scoren. Girlscene geeft je dé tips om jouw cv eruit te laten springen.

1. Houd rekening met de sector waarin je solliciteert
Je hoort tegenwoordig zoveel over creatieve cv’s dat je denkt dat je naar elk bedrijf een creatief cv moet sturen. Dat is niet zo. Bedenk als eerste of de sector waarin je solliciteert wel vraagt om een creatief cv. Als je solliciteert naar een baan als accountant dan is het een beetje overdreven om een video in te sturen als cv. Maar als je solliciteert naar een baan als videobewerker dan is een video-cv juíst ideaal! Weet je niet zeker of een creatief cv geschikt is? Dit zijn goede redenen:
– Als je solliciteert in een creatieve sector
– Als je weet dat er veel kandidaten zijn waardoor je je duidelijk wilt onderscheiden van anderen
– Als je een bepaalde skill wilt laten zien

2. Bedenk welk creatief cv bij jou past
Oké, een creatief cv is dus geschikt voor jouw sector. Een creatief cv kun je in allerlei soorten en maten maken. Zoals we al zeiden; niets is te gek! Een video-cv, een infographic, een cv dat je zelf hebt ontworpen, een Powerpoint, een cv op social media, een eigen website… laat je creatitiveit in de vrije loop! Hoe origineler het idee, hoe groter de kans dat je opvalt en je op gesprek mag komen. Maar onthoud: het cv moet bij de baan passen waar je voor solliciteert.

3. Zoek naar inspiratie
Beter goed gejat dan slecht bedacht. Er zijn je heel veel mensen voor gegaan die een baan hebben gescoord door hun creatief cv. Zoek deze ‘best cases’ op en bestudeer ze goed. Waarom valt het op? Wat is er zo goed aan? Hoe kan je dat op je eigen cv toepassen? Om nog beter te weten wat een done en not done is, kun je ook voorbeelden van slechte creatieve cv’s opzoeken. Bedenk bij deze cv’s wat er niet goed aan is en hoe je het beter kan doen.

4. Houd het doel van een cv voor ogen
Een cv opsturen heeft maar één doel: uitgenodigd worden voor een gesprek. Een creatief cv is ter ondersteuning van de inhoud, niet andersom. Een creatief cv is leuk, maar uiteindelijk komt het erop neer wat erop staat. Een creatief cv moet dezelfde informatie bevatten als een ‘normaal’ cv. De valkuil van een creatief cv is dat je te veel gefocust bent op het creatieve gedeelte waardoor je de inhoud laat versloffen. Zorg ervoor dat alle informatie op je cv volledig en juist is! In dit artikel vind je tips voor het maken van een cv.

5. Opvallen is iets anders dan je onderscheiden
Ja, er bestaat zoiets als té creatief zijn. Je maakt een creatief cv om de aandacht te krijgen van jouw potentiële werkgever, maar hierin kun je ook doorslaan. Een cv met een felgele achtergrond en felroze letters in verschillende lettertypes valt inderdaad op, maar niet op een positieve manier. Onthoud dat opvallen iets anders is dan je onderscheiden van anderen. Het gaat -uiteraard- om het laatste!

6. Zorg voor een knallende opening
De potentiële werkgever moet meteen getriggerd zijn als hij of zij jouw cv ziet. Anders heb je de kans om meteen op een stapel te belanden en dat wil je natuurlijk niet! Je wilt de aandacht van jouw potentiële werkgever vasthouden. Zorg daarom voor een triggerende opening. Dit is vooral belangrijk bij een filmpje of een beeldpresentatie. In zes seconden beslist iemand of je cv interessant genoeg is, zorg dus dat je meteen indruk maakt.

7. Laat je persoonlijkheid zien
Wie ben jij en waarom pas jij zo goed bij het bedrijf? Maakt dit duidelijk met je creatief cv. Pas echter op dat je de nadruk niet legt op je privéleven. Het is leuk om een hobby te noemen, maar uiteindelijk gaat het om je diploma’s en skills.

8. Maak het overzichtelijk
Een creatief cv heeft niet de traditionele opmaak zoals we die in Word maken, maar de basis blijft hetzelfde. Een cv moet overzichtelijk zijn. Je wilt niet dat je potentiële werkgever moet zoeken naar informatie. Gebruik bijvoorbeeld kolommen om overzicht te creëren en wees duidelijk. Presenteer informatie in hapklare brokken en verveel ze niet met lange teksten.

9. Wees up to date
Wat zijn de trends? In een creatieve sector is het not done om met een gedateerde cv aan te komen. Kleurrijke ontwerpen zijn bijvoorbeeld op dit moment hip, kijk maar naar websites en apps. YouTube is ook immens populair, misschien is het in jouw sector wel enorm slim om een YouTube-filmpje te maken en in te zenden.

10. Voeg er een portfolio aan toe
Don’t be shy. Je mag gerust je allerbeste werk laten zien. Dit doe je niet op je cv, maar je allerbeste werk presenteer je in een portfolio. Als je potentiële werkgever interesse in je heeft gekregen door jouw creatief cv, dan zou hij of zij ook graag je werk willen zien. Als je portfolio ook helemaal tip top in orde is dan ben je verzekerd van een uitnodiging voor een gesprek!

Heb jij weleens een creatief cv gemaakt?

Bron, bron, bron
Beeld: thinkstockphotos