Film review: The Book Thief

Onlangs schreef de redactie al een artikel over een aantal boeken die je deze zomer moet lezen, maar van één van deze boeken is ook verfilmd! De Girlscene-redactie heeft het over de film 'The Book Thief' en is zeker een aanrader om te lezen én te zien. Nu heeft de redactie de film al gekeken en hier een review over geschreven. Lees je mee?

Bron

***Spoiler alert***

The Book Thief is geregisseerd door Brian Percival. In de film spelen onder andere Sophie NélisseEmily WatsonGeoffrey Rush en Nico Liersch

De film vertelt het verhaal van een jong meisje genaam Liesel en het verhaal speelt zich af in de Tweede Wereldoorlog in Duitsland. De moeder van Liesel is een communist en besluit haar kinderen weg te geven aan een pleeggezin, maar onverwacht overlijdt het broertje van Liesel en wordt ze alleen weggestuurd naar haar pleegouders. Eenmaal aangekomen, komt ze terecht in een gezin waarbij haar nieuwe vader het leven niet te serieus neemt, terwijl haar nieuwe moeder juist het compleet tegenovergestelde is. Daarnaast wordt ze bevriend met haar buurjongen Rudy. Liesel kan echter nog niet lezen of schrijven. Bij het graf van haar broertje vindt ze een boek en probeert deze te lezen, nadat ze lessen heeft gekregen van haar pleegvader. Na het lezen van dit boek raakt Liesel nieuwsgierig naar meer boeken en steelt een boek tijdens de boekverbranding. Ook leest ze boeken in de bibliotheek van één van de klanten van haar moeder en dat alles terwijl deze boeken eigenlijk niet gelezen mogen worden. Dat is namelijk iets wat Hitler heeft verboden. Alle woorden die Liesel leert uit boeken, schrijft ze op een muur in de kelder. Totdat er een joodse jongen komt onderduiken bij haar familie en Liesel gefascineerd raakt door hem.

Er zijn genoeg films over de Tweede Wereldoorlog die we maar al te vaak hebben gezien. Bij The Book Thief verwacht je eigenlijk weer een soortgelijk verhaal te gaan zien, maar het tegendeel is waar. The Book Thief is een verhaal dat zich wel in de Tweede Wereldoorlog afspeelt en ook zeker wel een grote rol speelt in de film, maar niet de hoofdzaak is. Dankzij de film krijg je namelijk weer een nieuwe liefde voor boeken en woorden. Ook laat het de Tweede Wereldoorlog zien door de ogen van een kind. The Book Thief is een mooi verhaal over hoop, liefde en vriendschap in een tijd van ellende.

Maar naast het feit dat het verhaal zeker de moeite waard is om te zien, spelen de acteurs in deze film hun rol ook uitermate goed. En dat geeft je nog een reden om de film te kijken. De hoofdrolspeelster, Sophie Nélisse en haar tegenspeler Nico Liersch vertolken hun rol alsof ze al jaren mee gaan in de business. Sophie speelt Liesel, het nieuwsgierige meisje die weer hoop krijgt door haar nieuwe pleegouders. Nico speelt de nieuwe beste vriend van Liesel, genaamd Rudy. In de film zie je, wanneer Liesel intrekt bij haar nieuwe pleegouders, dat Liesel en Rudy al snel beste vrienden worden. Maar terwijl je de film kijkt, weet je ook dat ze stiekem een oogje op elkaar hebben, maar het jammer genoeg niet tegen elkaar durven te zeggen.

Ook krijg je liefde voor haar pleegvader, de man die iedereen mag omdat hij lekker gek is en zich niks aantrekt van wat anderen van hem vinden. Wanneer de avond begint, pakt hij dan ook zijn accordeon erbij en maakt hij even muziek. Na vijf minuten roept zijn strenge vrouw hem weer naar binnen. Liesel waardeert haar pleegvader, omdat hij haar weer hoop geeft in tijd waarin alle hoop verloren lijkt en zo ook nieuwsgierig raakt naar het lezen van boeken en de nog onbekende woorden die ze daarin terugvindt.

In de film zie je nare beelden van de Tweede Wereldoorlog: bombardementen, joodse mensen die als tuig worden behandeld, kinderen die juichen wanneer ze horen dat Duitsland in oorlog is met Frankrijk, maar eigenlijk niet weten wat dat nou precies betekent en ga zo maar door. Toch wordt alles op een mooie manier gefilmd, waardoor je ogen geprikkeld blijven om te kijken en je wil weten hoe het verhaal afloopt. The Book Thief is geen cliché film. Het geeft een nieuwe kijk op het leven tijdens de Tweede Wereldoorlog.

The Book Thief: ♥♥♥♥♥

Watch on YouTube

Heb jij The Book Thief al gezien? En zo ja, wat vond je ervan?