News

Creepy: vrouwen vervangen door mannen in seksueel getinte campagnes

Wie domineren campagnes in de modewereld? Vrouwen. Op een enkele shoot met een mannelijk model na zijn het voornamelijk vrouwelijke modellen die schitteren in ads van modehuizen. Maar wat als je de (seksueel getinte) campagnes van onder andere Terry Richardson photoshopt en de vrouwen vervangt door gewone mannen? Dan krijg je dit resultaat…

Wat gebeurt er als je de vrouwelijke modellen in seksueel getinte mode-advertenties vervangt door gewone mannen? Dat is wat Holly Eagleson en Lauren Wade zich afvragen als onderdeel van hun essay over seksisme. 

Neem bijvoorbeeld modefotograaf Terry Richardson. Campagnes van zijn hand herken je veelal aan het seksuele tintje die aan de shoot hangt en de poses die modellen aannemen. De controversiële modefotograaf werkte onder andere voor Tom Ford en American Apparel. Eerlijk is eerlijk: om deze campagnes kun je niet heen als je het tegenkomt. Sterker nog… Dit is dé look van American Apparel geworden. Maar niet alleen Terry Richardson weet 'hyper-sexualized' mode-advertenties te produceren. Jürger Teller deed dat eerder ook al voor Marc Jacobs toen Victoria Beckham het gezicht van de campagne was.

Zowel fotograaf Terry Richardson als Dov Charney, baas van keten American Apparel, zijn in opspraak vanwege seksueel misbruik. Dov zou zelfs een medewerker van American Apparel acht maanden als seksslaaf hebben gebruikt. Tijd om het eens anders aan te pakken. Holly en Lauren van de website Take Part schrijven: "De style world is in rep en roer sinds twee grote beïnvloeders mogelijk meisjes misbruiken met hun macht. Wij onderzoeken hoe hun iconische advertenties eruitzien als jongens in de posities van vrouwen worden geplaatst."

Nou, zo dus:

Wat vind jij ervan dat de vrouwen vervangen zijn door mannen in de campagnes? Vind jij dat deze seksueel getinte advertenties verboden moeten worden?

Bron: Daily Mail en (Lauren Wade via) Take Part