Fashion

Designers onder de loep: Alexander McQueen

In deze rubriek zal elke keer een andere designer onder de loep worden genomen. Hoe begon het allemaal? Hoe zien de collecties eruit? En door wie wordt de kleding gedragen? Deze keer: Alexander McQueen.

Een overdaad aan veren, schotse ruiten en in zijn laatste show ook lippenstift. De ontwerpen van Alexander McQueen zijn zeker niet geschikt voor muurbloempjes. De 40-jarige Britse modeontwerper ging op zestienjarige leeftijd na de middelbare school meteen aan de slag bij Savile Row top tailors Anderson en Stepherd en later bij de beroemde theaterkostuummakers Angels & Berman. Hier kleedde hij onder andere prins Charles, maar dit deed hij wel op zijn eigen manier. De jonge McQueen krabbelde bijvoorbeeld obscene zinnen in de voering van de pakken. In 1994 begon hij de opleiding Fashion Design aan de beroemde school St. Martins College in Londen. Zijn afstudeercollectie werd zo goed ontvangen dat deze in één keer werd opgekocht door wijlen moderedactrice en stijlicoon Isabella Blow, wie later als een mentrix voor hem werd. 

Na gewerkt te hebben voor Givenchy sloeg McQueen een aanbod van Yves Saint Laurent af. Hij focust zich nu volledig op zijn eigen labels. Zo is er zijn eigen prêt-à-porter collectie (die vaak meer aan couture dan draagbare mode doet denken), bestaande uit dames- en herenkleding, accessoires, brillen en twee parfums. In de kleding zie je nog steeds theaterinvloeden terug en zijn shows lijken vaak meer een theater- dan een modeshow. Sinds januari 2006 is er het wat jongere McQ. Deze lijn, met dameskleding, herenkleding en accessoires, focust zich vooral op jeans en is een stuk goedkoper én meer draagbaar dan de prêt-à-porter collectie.

Tijdens zijn carrière heeft McQueen al vele prijzen gewonnen. Zo is hij in de periode tussen 1996 en 2003 maar liefst vier keer verkozen tot ‘British Designer of the Year’. Deze prijs ontving hij als een van de jongste ontwerpers ooit. Ook is hij in 2003 door de koningin van Engeland benoemd tot ‘CBE’, wat staat voor ‘A Most Excellent Commander of the British Empire’.

McQueen heeft een aantal keren samengewerkt met bekende merken als Puma en Samsonite. Voor die laatste ontwierp hij een collectie reisartikelen geïnspireerd op de natuur. Het resultaat hiervan is onder ander een trolley die doet denken aan een  menselijk torso, compleet met ribbenkast en ruggenwervel. Prijzig zijn ze wel, om met het zilveren exemplaar over het vliegveld te kunnen paraderen ben je zo’n €1.500 kwijt.

Ondanks dat veel ontwerpen van McQueen niet erg geschikt zijn om zomaar de straat mee op te gaan, worden veel celebrities in zijn outfits gespot. Een van zijn accessoires werd een aantal jaar geleden zelfs een echte hype: de ‘skull scarf’. Lindsay Lohan was een van de eerste die ermee gespot werd en al snel volgde Nicole Richie, de Olsen twins en niet lang daarna modemeisjes van over de hele wereld. De sjaal is nog steeds te koop in verschillende uitvoeringen, onder andere op netaporter.com.

Ook Sarah Jessica Parker is fan van de Britse ontwerper. Zij droeg naar de première van Sex and the City the movie in Londen een groen jurkje met bijpassend hoedje van de ontwerper. En naar the Costume Institute’s Party of The Year gingen ze samen gekleed in bijpassende outfits met zijn kenmerkende schotse ruit.

Opmerkelijk: de geboortenaam van Alexander McQueen is eigenlijk Lee Alexander McQueen. Volgens Isabella Blow klonk Lee echter niet ‘fashionable’ genoeg, vandaar dat zij hem adviseerde om, voordat hij aan zijn carrière als modeontwerper begon, zijn naam in Alexander te veranderen.

Door Britte

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved