Fashion

Designers onder de loep: Karl Lagerfeld

In deze rubriek zal elke keer een andere designer onder de loep worden genomen. Hoe begon het allemaal? Hoe zien de collecties eruit? En door wie wordt de kleding gedragen? Deze keer: Karl Lagerfeld.

Als er iemand in de modewereld van geen ophouden weet is het wel Karl Lagerfeld. Inmiddels is hij al eenenzeventig jaar, maar de modekoning lijkt nog lang niet van plan om met pensioen te gaan. Naast zijn prachtige collecties voor Chanel heeft hij namelijk nog tal van andere bezigheden. 

Zijn eerste succes als ontwerper had Karl al op zijn zeventiende. Bij een ontwerpwedstrijd ontwierp hij de winnende jas en dit leverde hem een wel heel fijne baan op. Hij mocht namelijk assistent worden van de grote modeontwerper Pierre Balmain. Na drie jaar besloot hij hier te vertrekken en te gaan werken voor Jean Patou. Hier werkte hij als art director en kon hij zijn vele interesses naar hartenlust bestuderen. Naast mode hield Karl zich namelijk ook toen al veel bezig met geschiedenis, architectuur, muziek en Frans.

Toen er in de jaren ’60 naast couture ook pret-a-porter collecties (met meer draagbare kleding) door de grote modehuizen werden ontworpen, besloot Karl om voor zichzelf te beginnen als stylist. Dit deed hij in Frankrijk, Engeland, Italië en Duitsland. Omdat bont toen redelijk ouderwets was besloot Fendi, een groot modehuis dat bekend staat om hun vele bont- en leergebruik, in 1966 met Karl samen te gaan werken. Hij moest het modehuis wat nieuw leven in blazen en bont weer hip maken. Daarnaast ontwikkelde hij het bekende logo met de dubbele F’s (misschien wel geïnspireerd op het dubbele C’s logo van Chanel…). Karl werkt nog steeds als hoofddesigner voor Fendi en vooral dierenrechtenactivisten zijn niet erg blij met zijn ontwerpen. Hij trekt zich hier echter niks van aan en er wordt nog steeds erg veel bont en leer in de collecties gebruikt. Fendi wordt ook wel gezien als het allerlaatste echte luxemerk. Dit komt voornamelijk door de ontzettend dure, maar ook erg mooie materialen die gebruikt worden.

In 1983 werd Karl aangenomen bij wat inmiddels het bekendste modehuis ter wereld is: Chanel. Na de dood van Gabrielle Chanel (beter bekend als Coco Chanel) kon het modehuis wel een opfrisbeurt gebruiken. Dit deed Karl op een zeer succesvolle manier, zonder afstand te doen van de rijke historie van het modehuis. Dankzij zijn ontwerpen is het modehuis sindsdien weer ontzettend populair. In 1992 was Karl ook nog eens hoofdontwerper bij Chloé. Hij ontwierp de collecties tot 1997, toen nam Stella McCartney het roer van hem over.

Ook was Karl een van de eerste gastontwerpers waar H&M mee heeft samengewerkt. Hij ontwierp in 2004 een succesvolle collectie van dertig kledingstukken voor de winkelketen.

Naast ontwerper is Karl ook fotograaf. Sinds 1987 fotografeert hij zijn eigen reclamecampagnes voor Chanel, Fendi en zijn eigen label, genaamd Karl Lagerfeld. Zijn foto’s worden gebundeld in boeken en daarnaast fotografeert hij ook vaak modereportages voor bekende tijdschriften. Zijn liefde voor boeken blijkt ook uit het feit dat Karl een eigen boekenwinkel heeft. De winkel, genaamd ‘7L’, opende haar deuren in november 1999 en werd in 2000 gevolgd door de opening van een eigen uitgeverij met de naam ‘Editions 7L’.

In 2000 besloot Karl dat het tijd was voor een make-over.  De voorheen nogal mollige ontwerper viel maar liefst 47 kilo af...! Volgens sommige deed hij dit vooral om in de erg slank gesneden pakken te passen die Hedi Slimane voor Dior Homme ontwierp.

Sindsdien is Karl door zijn uiterlijk een van de meest herkenbare ontwerpers te wereld. Zijn eeuwige witte paardenstaart, donkere zonnebril, zwarte pakken en handen die gestoken zijn in halve handschoentjes en voorzien van tientallen ringen, hebben ervoor gezorgd dat er al vele karikaturen van hem zijn verschenen. Karl zelf zit hier gelukkig niet over in. Zo werd hij afgelopen jaar nog regelmatig gespot met een tas waarop ‘Karl Who?’ stond en ontwierp hij zelf een tas met zijn eigen gezicht erop die ook als masker gebruikt kan worden.

Met alle merken waar Karl al eens voor ontwierp is er haast geen beroemdheid die zijn ontwerpen nog nooit gedragen heeft. Voor de campagnes van Chanel maakt Karl ook regelmatig gebruik van celebrities. Zo is Lily Allen te zien in de nieuwste tassencampagne en werd zij voorgegaan door onder andere Keira Knightley en Audrey Tautou.

Opmerkelijk: ondanks zijn leeftijd is Karl nog erg bij de tijd. Hij post regelmatig mooie zinnen op zijn Twitter account en maakt actief gebruik van zijn iPods. Hij heeft er maar liefst honderd (!) en zelfs een speciale iPod-nanny in dienst genomen om ervoor te zorgen dat ze allemaal voorzien zijn van zijn favoriete muziek…

Door Britte

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved