Fashion

Designers onder de loep: Roberto Cavalli

In deze rubriek zal elke keer een andere designer onder de loep worden genomen. Hoe begon het allemaal? Hoe zien de collecties eruit? En door wie wordt de kleding gedragen? Deze keer: Roberto Cavalli.

Met zijn opvallende kledingcollecties en extravagante levensstijl is de 69-jarige Roberto Cavalli een van de meest bekende Italiaanse modeontwerpers. Naast de kleding die hij ontwerpt voor celebrities, leidt hij zelf ook het leven van een rockster.

Roberto Cavalli is geboren in de Italiaanse stad Florence. Zijn opa en vader waren bekende kunstenaars en zijn moeder was een naaister. Omdat zijn vader in de Tweede Wereldoorlog is gedood door Duitse militairen, voedt zijn moeder hem en zijn zusje alleen op. Hij wordt op jonge leeftijd al omringd door creatieve mensen en gaat op zeventienjarige leeftijd dan ook naar de kunstacademie. Hier leert hij zijn eerste vrouw kennen.

Op de kunstacademie beschilderd hij de gebreide truien die een vriend heeft ontworpen. De truien worden erg populair in Italië en samen hebben ze hun eerste ontwerpsucces. Roberto begint met het ontwerpen en maken van T-shirts en spijkerbroeken met een luxueuze, hippieachtige look. Ook deze vallen goed in de smaak bij jonge Italianen. Hij mag gaan werken voor de bekende ontwerper Mario Valentino en doet niet veel later een ontdekking die erg belangrijk is voor de rest van zijn carrière. Hij ontwikkelt een speciale techniek waarmee je prints kan maken op leer. Roberto krijgt patent op de techniek en opent vervolgens zijn eerste winkel in Saint Tropez.

In 1972 lanceert Roberto zijn eerste kledinglijn onder zijn eigen naam. De collecties bestaan uit kleurrijke, vrouwelijk ontwerpen. Door de sexy uitsneden en het vele gebruik van veren, strass-stenen, zebraprint, slangenleer en bont krijgt Roberto de bijnaam ‘King of Bling’ en wordt zijn kleding vooral populair bij de jetset. Brigitte Bardot was een van zijn eerste bekende klanten. Sommige critici vinden zijn collecties echter iets te overdadig en dit levert hem in de jaren ’80 en ’90 de nodige problemen op. Het modebeeld was toen vooral erg sober en mannelijk, het tegen over gestelde van alles waar Cavalli voor stond. Doordat hij zich weigerde aan te passen slonk zijn klantenkring enorm.

De reden dat Roberto er dan het bijltje niet bij neergooit is naar eigen zeggen zijn tweede en huidige vrouw Eva Duringer. De achttienjarige miss Oostenrijk doet in 1977 mee aan de verkiezing voor Miss Universe, de dan zevenendertig jaar oude vader van twee Roberto is jurylid. Eva wordt tweede tijdens de verkiezing(de eerste plek was voor miss Trinidad en Tobego, zij is de eerste zwarte miss Universe) maar wint wel het hart van Roberto. Het stel besluit te trouwen en krijgt samen Roberto’s derde kind. Omdat Eva veel interesse in het bedrijf van haar man heeft, besluiten ze als de kinderen iets ouders zijn het merk Cavalli nieuw leven in te blazen.

Niet veel later vindt Roberto de stretch jeans uit en ook deze wordt in uitbundig beschilderde versies verkocht. Inmiddels is de jeanslijn omgedoopt tot Just Cavalli. Hij breidt zijn imperium uit naar Amerika en ook hier blijkt veel vraag te zijn naar de combinatie van sexy en romantische kleding. Tegenwoordig zijn de collecties wel iets ingetogener dan ze voorheen waren. De collectie die hij in 2007 voor H&M heeft ontworpen schijnt binnen een kwartier in heel Amerika uitverkocht te zijn geweest. Inmiddels bestaan er naast de verschillende kleding- en accessoirecollecties ook restaurants, cafés, discotheken, meubels en vodka’s onder de naam Cavalli.

Celebrities zijn dol op de uitbundige kleding die Roberto ontwerpt. Victoria Beckham is een van zijn bekendste en trouwste fans en Jennifer Lopez droeg tijdens haar zwangerschap haast alleen maar Cavalli jurken. Daarnaast heeft hij de kleding ontworpen voor de concerten van Shakira, de Spice Girls en Christina Aguilera. Er gingen geruchten dat Michael Jackson wilde dat Roberto de kleding voor zijn afscheidstournee zou ontwerpen. In 2005 is Roberto de eerste ontwerper die Kate Moss weer in zijn zomercampagne voor 2006 model laat staan. Eerder dat jaar werd ze gesnapt terwijl ze lijntjes coke van een cd-hoes snoof, dit zorgde voor haar ontslag bij bijna al haar opdrachtgevers.

In 2007 werd de totale waarde van het Roberto Cavalli imperium geraamd op zevenhonderd miljoen euro. Toch moest afgelopen voorjaar de modeshow van Just Cavalli worden afgelast door financiële problemen. Volgens Roberto was dit vooral de schuld van de directie van Ittiere, de onderneming die de productie van Just Cavalli verzorgt. Ittiere zou volgens Roberto totaal geen verstand van mode hebben, maar inmiddels zijn de meningsverschillen weer bijgelegd. 

Opmerkelijk: de levensstijl van Roberto en zijn vrouw is allesbehalve doorsnee. De feesten die ze in hun villa’s geven zijn een begrip onder celebrities. Daarnaast hebben ze een eigen wijngaard, een eigen ras volbloedpaarden, een chocolade fabriek, een helikopter, een speedboot met door Roberto ontworpen zebrakussens, drie Ferrari sportauto’s en een one of a kind 41 meter lang cruiseschip waarop ze de zomer doorbrengen.

Door Britte

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved