Lifestyle

Schokkende reclame over cyberpesten

Pesten is niet alleen deze tijd. Er wordt waarschijnlijk bij jou in de omgeving gepest, maar vroeger gebeurde het ook bij jouw ouders en grootouders op school. Het verschil tussen pesten toen en pesten nu is dat er het wereldwijde web is. Face-to-face pesten is niet meer de enige vorm van pesten. Er is een nog groter fenomeen… en dat fenomeen heet cyberpesten. Kijk maar even maar naar de schokkende reclame.


bron

Girlscene gaat normaal gesproken over allerlei happy en meisjesachtige zaken. Maar de wereld draait niet alleen om beauty, fashion, lifestyle en celebrities. Daarom vindt de redactie het belangrijk om deze reclamespot met jullie te delen:

Watch on YouTube

Het is belangrijk dat jullie weten dat het niet oké is om te pesten en ook niet online. Er is een verschil tussen opbouwende kritiek en iemand de grond inboren. Of iemand – al dan niet opzettelijk – kwetsen. Niet op Girlscene, niet op het forum en nergens anders niet. 

Op de website Bullying Statistics staat dat cyberpesten de derde doodsoorzaak  onder jonge mensen is in de Verenigde Staten. Slachtoffers van pesten overwegen twee tot negen keer sneller om zelfmoord te plegen, bewijst een onderzoek van Yale University. 160.000 kinderen in de VS blijven thuis omdat ze (bang zijn om) gepest worden. Misschien herinner je nog wel dat een Brits meisje zichzelf in augustus ophing omdat ze online gepest werd door haar eczeem. Dit is heftig om te lezen! 

Op dit moment heeft Cybersmile, een goed doel dat zich inzet tegen online pesten, een wereldwijde campagne opgezet met het bovenstaande virale spotje. De organisatie wil meer bewustzijn creëren over het feit dat er wereldwijd steeds meer slachtoffers vallen door cyberpesten. 

Dus ladies, doe nooit (mee) aan pesten en laat anderen weten dat het niet kan.

Deel jij de video ook?

Must reads 👀